Antreprenor și intraprenor cu o experiență combinată de antreprenoriat & lucru într-o companie internațională, mă concentrez pe rezolvarea problemelor reale cu ajutorul tehnologiei. Sunt motivat de proiectele cu un impact mare pozitiv și cred cu tărie că antreprenoriatul poate rezolva atât problemele de business cât și cele legate de educație, sănătate și ale societății în general.
Am co-fondat și condus StartCasa pentru 4 ani, ca parte a grupului Holcim, un startup de tehnologie prin care ne-am concentrat pe democratizarea accesului la serviciile de design interior printr-o platforma de tip Market Network și tehnologii precum Inteligență Artificială, creând de 4x mai multa valoare pentru clienții noștri (de 2x mai repede la prețuri de 2x mai accesibile).
Momentan conduc transformarea digitală a grupului Holcim România, integrând tehnologii noi în toate ariile de business, simplificând lucrul în general și dezvoltând competențele digitale.
Iar în timpul liber mentorez antreprenori tineri, mai ales pe cei la început de drum, prin programe precum Entrepreneurship Academy & YoungPreneur.
Află mai multe despre Vlad – https://www.linkedin.com/in/vlad-ungureanu-b58775137/
Află mai multe despre Entrepreneurship Academy – https://www.entrepreneurship-academy.ro/
Află mai multe despre StartCasa – https://www.startcasa.ro/
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Pasionat de tehnologie și antreprenoriat cu sens. Energic, ambițios și foarte motivat de proiecte cu potențial mare de impact, care pot rezolva probleme serioase sau pot schimba industrii.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit?
Pentru mine a fost o perioadă foarte frumoasă, mi-a plăcut mult viața de cămin și îmi pare rău că din cauza pandemiei mulți studenți nu o mai pot experimenta. Cred că pe lângă distracția în sine, te ajută mult să ieși din zona de confort și să fii mai deschis la nevoile celorlalți.
Am început să lucrez încă din anul 2, printr-un internship și apoi am continuat full-time. Pe toată perioada facultății am încercat să fac multe activități extra: organizații studențești, grupuri și programe de antreprenoriat, job, am avut o prima încercare de antreprenoriat.
Cred că nu doar experiența s-a schimbat cât și contextul, astfel nu se aplică gandirea de acum la situația de atunci. Cu toate astea, mi-aș aloca mai mult timp pentru dezvoltarea emoțională (cred ca este o arie extrem de importantă și de multe ori neglijată).
- De ce antreprenor și nu salariat?
Mă amuză întrebarea pentru că practic o lungă perioada de timp am fost și salariat și antreprenor în același timp, iar momentan sunt doar salariat. J
În primul rând consider că toți avem nevoie de o experiență minimă de muncă înainte să devenim antreprenori, pentru a întelege cum funcționează și cum nu funcționează o companie și să căpătăm o disciplină de muncă.
În al doilea rând, cred mult în Followership și anume că trebuie mai întâi să înveți să urmezi pe cineva pentru a deveni un lider bun.
În rest susțin extrem de mult antreprenoriatul, nu doar ca business cât și ca mod de gândire și acționare în orice fel de proiect (personal sau profesional).
- Cum ai ales idea de afacere?
StartCasa a pornit foarte natural, ca răspuns la problemele identificate în domeniul construcțiilor, în special rezidențial privat (construcții de case). Am început prin ~100 de vizite pe șantierele din România în care am stat de vorbă cu beneficiari, constructori, meșteri, arhitecți și ingineri și am făcut o lista de probleme cheie cu care se confruntă.
De aici, am testat mai multe servicii și modele de business prin care am pivotat (aproximativ 5 în 2 ani) până am ajuns la designul de interior – unde am realizat că există o discrepanță imensă între cererea mare și oferta relativ mica și cu prețuri prohibitive. Așa am ajuns la misiunea noastră de a democratiza accesul la design interior prin tehnologie.
- Care au fost riscurile asumate la început?
În general trebuie să ne uităm la toate tipurile de risc, nu doar cele financiare care sunt evidente. Un lucru foarte important este timpul – cât timp suntem dispuși să investim într-un business și cum îl valorificăm (rezultatele business-ului în sine, experiența și învățarea) – practic și în cazul timpului ar trebui să luăm în calcul costul de oportunitate.
Punctual, în StartCasa ne-am asumat câteva provocări foarte mari: să educăm potențialii clienți de ce este important să lucrezi cu un profesionist (în cazul nostru un arhitect designer de interior); să schimbam modul de lucru al designerilor (mai structurat și mult mai digital) și nu în ultimul rând, să schimbăm modul de achiziție al serviciilor în general (în ceva similar cu simplitatea achiziției unui produse).
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Am avut mulți mentori cu rol vital pentru mine și cred că mentoratul este cea mai valoroasă resursă de creștere. Dar trebuie să întelegem că relația de mentorat trebuie să fie condusă de mentee și trebuie să fie specifică pe nevoile actuale de business (să nu-l confundăm cu coaching-ul). Strict pe perioada StartCasa, au fost perioade în care am avut nevoie de un mentor din zona de HR, concentrat mult pe construirea echipei și a structurii organizaționale; apoi un mentor pe partea de finanțare startup-uri / fonduri de investiții; iar ulterior pe strategia de creștere și scalare.
- Ce era diferit după primul an de business?
Cred ca cea mai grea etapă a unui startup este validarea problemei și primii 10 clienți plătitori. J
Nouă din păcate ne-a luat 2 ani să validăm problema și soluția și să începem să avem clienți plătitori și un serviciu bun. În primul an a fost foarte mult despre explorarea nevoilor clienților, prototipuri, testări de piață și pivotări dintr-un model de business în altul. Dar totul face parte din proces și am învățat enorm de mult în etapa asta.
- Care a fost investiția inițială?
StartCasa a fost mai întâi un proiect intraprenorial, dezvoltat în cadrul Holcim Romania și astfel ei au fost investitorii noștrii si sunt foarte bucuros că am avut încrederea și susținerea lor. Asta ne-a ajutat să creștem accelerat în momentul în care am găsit product-market fit și să accesăm niște resurse pe care nu le-am fi avut în mod normal. Cifrele concrete sunt confidențiale, dar irelevante dat fiind contextul diferit. J
- Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Primul eșec în afaceri este să nu încerci din frica de eșec sau să o gândești prea mult și să nu te mai apuci (Don’t overthink it)!
Cu toate că din fire sunt foarte competitiv și ambițios, privesc eșecul destul de echilibrat. În primul rând nu este ceva ce ar trebui să ne sperie sau să ne fie rușine de el, ci din contra să-l privim de la început ca un posibil rezultat, o foarte bună experiență de învățare și o oportunitate să o luăm de la capăt, mai bine.
În același timp, este foarte important să avem o vedere critică și să ne analizăm constant business-ul, să știm când este cazul să ne retragem. Există o vorbă celebră în lumea startup-urilor “fail fail & fail cheap” adică să-ți dai seama din timp când lucrurile nu merg și să iei decizia cât mai repede, fără să cheltui mult timp, bani și energie. Dacă respectăm asta și înca un principiu “să te îndrăgostești de problemă, nu de soluție” putem pivota ușor către un alt model de business adresat aceleiași probleme, păstrându-ne energia și moralul. J
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.Cel mai important este motivul pentru care devenim antreprenori – cred că sanatos este să te indrăgostești de o problemă serioasă și apoi să găsești cea mai bună cale de a o rezolva:
- Poate fi ca angajat într-o companie mare cu influența asupra problemei respective, caz în care devii intraprenor;
- Ca asociat într-un alt startup care deja este pe drumul cel bun spre rezolvare;
- Sau dacă nu se poate, să înființezi propria companie.
- Să pleci de la o problemă reală, identificată direct de la clienți, nu de la o idee. În momentul în care pleci de la o problemă reală, nu vei avea niciodată dificultăți în a găsi clienți, spre deosebire de cazul pe care nu-l recomand deloc, în care pleci de la o idee, construiești un produs și apoi cauți clienți care să-l cumpere. În același timp, vei fi mai puțin atașat emoțional de produs și astfel vei putea pivota mai ușor către o altă soluție.
- Să lansezi cât mai repede produsul / serviciul în piață și să iei feedback de la clienți. Mulți antreprenori încearcă să facă produsul perfect înainte să-l lanseze, ceea ce este și costisitor, durează prea mult și de multe ori distruge moralul. Reid Hoffman, fondatorul LinkedIn, are o vorbă celebră: “Dacă nu ți-e rușine de prima versiunea a produsului, înseamnă că ai lansat prea târziu.” Asta presupune să te concentrezi pe MVP (Minimum Viable Product), adică doar funcționalitățile cele mai importante pentru clienți.
Bonus -> humbleness (în Română sună un pic diferit, cel mai apropiat ar fi smerenia) – ideea de bază este să-ți păstrezi tot timpul atitudinea de a explora, învăța, de a avea mereu alături de tine oameni mai pricepuți și să nu fii niciodată arogant, oriunde ajungi.
Curiozități studenți UPB:
- Ce competențe consideri ca fiind esențiale unui antreprenor aflat la început de drum?
De asemenea, ce cărți/site-uri de dezvoltare ne recomanzi?
În primul rand ascultare, observare și empatie – învățați să ascultați clienții, partenerii, colegii și să observați problemele din jurul vostru cu o gândire productivă (cum aș putea să le rezolv în loc să ma frustrez).
Design Thinking și Lean Startup – sunt 2 metodologii / moduri de gândire care merg foarte bine împreună și sunt critice la începutul oricărui startup.
Puțin finanțe (măcar ce însemnă Unit Economics și ce presupune un business plan de bază) și bineînțeles vânzări (toți trebuie să vindem constant într-un business: către clienți, către colegii de echipă (le “vindem” viziunea), către parteneri, etc.).
Resurse: The Lean Startup (Eric Ries), From Zero to One (Blake Masters, Peter Thiel), Leaders Eat Last (Simon Sinek), Start with Why (Simon Sinek), Design Thinking Society (o comunitate de Design Thinking din Romania), YCombinator (platforma cu extrem de multe resurse pentru startup-uri).
- Vorbind despre digitalizare, care sunt competențele digitale care nu ar trebui să lipsească unui antreprenor din generația noastră?
Avem norocul că în ziua de azi putem gestiona un business la început cu foarte puține resurse și costuri mici. Sunt câteva competențe de bază care te pot ajuta foarte mult:
- Competențe basic de aplicații digitale (ex. CRM, order management, etc.);
- Marketing & social media apps;
- No-code platforms (care îți permit dezvoltarea de website-uri și aplicații software, inclusiv mobile fără să știi deloc programare);
- RPA (Robotic Processing Automation);
- Mock-ups și prototipare.
- Ai spus că antreprenoriatul poate rezolva problema educației și a sănătății, cum consideri că se poate realiza asta?
Educația și sănătatea par mai îndepărtate de antreprenoriat pentru că ne imaginăm cu greu modele de business profitabile pentru ele și pentru că în mare parte sunt alcătuite din instituții publice. Din păcate avem foarte puține startup-uri în domeniul ăsta. Cu toate astea, orice inovație sau tehnologie nouă are nevoie de o bază financiară sănătoasă pentru a avea un impact la scară largă.
Legat de educație, trebuie să ne gândim la soluții de a transmite informațiile diferit de modul tradițional, mai interactiv (inclusiv prin gamification), actualizate constant și la pachet cu aplicații practice. Cred că o să fie unul din domeniile cu cele mai mari creșteri în viitor.
Legat de sănătate, pe lângă clinici / spitale private și producători de medicamente / echipamente, este nevoie de o abordare mai serioasă asupra serviciilor și educației despre sănătate: startup-uri care să ofere servicii alternative, orientate spre client și user-friendly; foarte multă educație preventivă și despre obiceiuri sănătoase.
4. Ne poți oferi ceva informații despre Entrepreneurship Academy & YoungPreneur?
Entrepreneurship Academy -> este o facultate privată de 4 ani, alternativă, cu foarte mult focus pe antreprenoriat (competențe relevante, profesori antreprenori, multă practică – toți studenții își deschid business-uri reale încă din primul an și foarte mult networking). Dar găsiți toate informațiile de care aveți nevoie pe site-ul lor – https://www.entrepreneurship-academy.ro/.
YoungPreneur -> este un program de antreprenoriat de 3-4 luni, în care participanții trec prin toate ariile importante pentru un business, împreună cu mentori și experți de top. Mai multe informații pe pagina lor de Facebook – http://www.stropdefericire.ro/program-gratuit-de-educatie-antreprenoriala-pentru-tineri-finantare-afacere/.