Program: Educație și Ocupare 2021 – 2027

Obiectiv specific: Promovarea accesului egal la educație și formare de calitate și favorabile incluziunii, precum și a absolvirii acestora, în special pentru grupurile defavorizate, începând de la educația și îngrijirea timpurie, continuând cu educația și formarea generală și profesională până la învățământul terțiar, precum și educația și învățarea în rândul adulților, inclusiv prin facilitarea mobilității în scopul învățării pentru toți și a accesibilității pentru persoanele cu dizabilități (FSE+)

Apel: Primul student din familie

Titlul proiectului: POLI Educație – O șansă pentru fiecare

Cod SMIS: 324475

Proiectul este finanțat și depus în cadrul Programului Educație și Ocupare 2021-2027,  Prioritatea 6 „Prevenirea părăsirii timpurii a școlii și creșterea accesului și a participării grupurilor dezavantajate la educație”, obiectiv  specific ESO4.6 „Promovarea accesului egal la educație și formare de calitate și favorabile incluziunii, precum și a absolvirii acestora, în special pentru grupurile defavorizate, începând de la educația și îngrijirea timpurie, continuând cu educația și formarea generală și profesională până la învățământul terțiar, precum și educația și învățarea în rândul adulților, inclusiv prin facilitarea mobilității în scopul învățării pentru toți și a accesibilității pentru persoanele cu dizabilități”.

Scopul principal al inițiativei este sprijinirea a 360 de elevi și studenți din regiunea SE, oferindu-le oportunități de acces la educație universitară și reducerea riscului de abandon școlar.

Obiectivul general al proiectului vizează creșterea accesului la studii universitare pentru 180 de elevi (ISCED 3-4) și absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat și reducerea abandonului universitar pentru 180 de studenți (ISCED 6), prin implementarea de măsuri tip punte și măsuri de suport educațional și socio-emoțional, organizarea de programe remediale și consiliere vocațională/psihologică, accesibilizarea universității pentru asigurarea incluziunii și participării studenților cu dizabilități în IÎS și acordarea de subvenții pentru crearea unui cadru care să faciliteze accesul echitabil la studiile universitare de calitate.

Perioada de implementare a proiectului este 01.03.2025 – 30.04.2027, iar valoarea totală a acestuia, inclusiv co-finanțarea, este de 7.948.707,58 lei.

Cod MySMIS: 324475

Obiective specifice

OS1. Promovarea ofertei educaționale universitare și creșterea accesului la studii universitare pentru 180 elevi (ISCED 3-4) și absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat, prin dezvoltarea unor măsuri de tip „punte” în vederea pregătirii și facilitării tranziției la învățământul superior, respectiv programe remediale, suport educațional și socio-emoțional, consiliere vocațională/psihologică, campanii de informare și conștientizare și acordarea de sprijin financiar.

OS2. Reducerea abandonului universitar pentru 180 studenți (ISCED 6) proveniți din medii și grupuri dezavantajate care prezintă risc de abandon, prin dezvoltarea unor măsuri de prevenire și combatere precum servicii de suport de creștere a motivației pentru finalizarea studiilor în cadrul CCOC (ședințe de consiliere individuale/de grup), programe remediale, și acordarea de sprijin financiar.

OS3. Facilitarea accesului studenților cu dizabilități în cadrul proceselor educaționale prin implementarea de măsuri de accesibilizare în cadrul universității și dezvoltarea de instrumente specifice proceselor educaționale, pentru a asigura incluziunea și participarea efectivă a acestora, începând chiar din etapa admiterii.

Grupul țintă al proiectului este constituit din 360 copii și tineri (EECO06+07) din regiunea SE, din care 9% de etnie romă: 

180 elevi ISCED 3-4, înmatriculați începând în clasa a XI-a în liceele partenere în proiect și absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anterior anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de BAC.

180 studenți ISCED 6 înmatriculați la POLITEHNICA București (cu precădere anii I și II).

 

Criterii de eligibilitate elevi:

  • sunt înmatriculați începând cu clasa a XI-a ca elevi în unitățile de învățământ preuniversitar partenere în proiect (ISCED 3-4)/ sunt absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat;
  • au domiciliul în regiunea Sud-Est (BZ, BR, GL, TL, CT, VN); 
  • se încadrează în cel putin una din categoriile următoare:
  1. elevi care provin din familii cu nivel educațional al părinților scăzut (ai căror părinți nu au obținut o diplomă de studii universitare, care pot avea frați/surori care sunt deja studenți la universitate / au absolvit deja o universitate);
  2. elevi care îndeplinesc condițiile de acordare a burselor sociale conform prevederilor art.10 alin. (1) lit. a)-f) din OME nr. 6238 / 2023 privind aprobarea Metodologiei cadru din 8 septembrie 2023;
  3. elevi de etnie romă;
  4. absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat.
  • nu au facut parte din grupul țintă în cadrul altui proiect din apelul de proiecte necompetitiv „Intervenții pentru învățământul terțiar – măsuri sistemice pentru prevenirea și reducerea abandonului universitar”, finanțat din Prioritatea 6 – Prevenirea părăsirii timpurii a școlii și creșterea accesului și a participării grupurilor dezavantajate la educație a Programului Educație și Ocupare.

Adițional verificării dosarelor de înscriere în GT, se va solicita o situație școlară centralizată a elevilor înscriși, de la fiecare dintre instituțiile de învățământ preuniversitar partenere în proiect, în vederea identificării elevilor aflați în risc de abandon sau cu o situație școlară care necesită sprijin.

 

Subvenție elevi: 300 lei timp de 16 luni

 

Criterii de eligibilitate studenți:

  • sunt înmatriculați ca studenți într-un program de nivel ISCED 6 în cadrul uneia dintre cele 15 facultăți din cadrul POLITEHNICA București – Centrul Universitar București;
  • au domiciliul în regiunea Sud-Est (BZ, BR, GL, TL, CT, VN); 
  • au vârsta între 18 și 29 de ani;
  • nu dețin deja o diplomă de licență și se încadrează într-una din următoarele categorii:
  1. studenți cu nivel educațional al părinților scăzut (ai căror părinți nu au obținut o diplomă de studii universitare, care pot avea frați/surori care sunt deja studenți la universitate / au absolvit deja o universitate);
  2. studenți care îndeplinesc condițiile de acordare a burselor sociale conform prevederilor art. 10 alin. (9) lit. a) – c) din OME nr. 6.463/2023 privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor și a altor forme de sprijin financiar de la bugetul de stat pentru studenții și cursanții din învățământul superior de stat, învățământ cu frecvență; 
  3. studenți de etnie romă.
  • nu au facut parte din grupul țintă în cadrul altui proiect din apelul de proiecte necompetitiv „Intervenții pentru învățământul terțiar – măsuri sistemice pentru prevenirea și reducerea abandonului universitar”, finanțat din Prioritatea 6 – Prevenirea părăsirii timpurii a școlii și creșterea accesului și a participării grupurilor dezavantajate la educație a Programului Educație și Ocupare.

 

Subvenție studenți: 330 lei timp de 14 luni

Activitate: A1. Măsuri de tip „punte” în vederea sprijinirii a 180 de elevi (ISCED 3-4) începând cu clasa a XI-a și absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului scolar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat și facilitării tranziției acestora la studiile universitare.

Activitate: A2. Implementarea de măsuri de prevenire și combatere a abandonului universitar în rândul a 180 de studenți (ISCED 6) proveniți din medii și grupuri dezavantajate.

Activitate: A3. Implementarea de măsuri dedicate accesibilizării POLITEHNICA București prin achiziția de echipamente IT și dezvoltarea de instrumente specifice proceselor educaționale care includ studenți cu dizabilități, inclusiv admiterea.

RA 1.1.1. o campanie de informare și constientizare realizată în rândul elevilor/absolvenților de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului scolar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat;

RA 1.1.2. 180 de elevi (ISCED 3-4) și absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului scolar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat selectați în vederea participării la activitățile propuse prin proiect;

RA 1.1.3. 180 subvenții acordate GT elevi și absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat;

RA 1.1.4. 1 metodologie de menținere și monitorizare a GT;

RA 1.1.5. minim 16 Rapoarte de monitorizare.

 

RA 1.2.1. 180 planuri de sprijin individualizate pentru elevii /absolvenții de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat din GT;

RA 1.2.2. 1 program remedial dezvoltat la nivelul proiectului în corelare cu nevoile educaționale identificate;

RA 1.2.3. 180 de elevi (ISCED 3-4) și absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat participanți la programul remedial dezvoltat prin proiect;

RA 1.2.4. 171 elevi și absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operatiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat rămași în sistemul de educație, care și-au îmbunătățit nivelul de educație ca urmare a participării la activitățile dezvoltate prin proiect;

RA 1.2.5. 180 de elevi (ISCED 3-4) și absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat participanți la activitatea de consiliere prin organizarea de ședințe de consiliere individuale/de grup cu privire la provocările psihologice și opțiunile de programe de studiu din mediul universitar;

RA 1.2.6. 1 chestionar de feedback elaborat și aplicat GT elevi și absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat;

RA 1.2.7. 1 raport de interpretare a chestionarelor de feedback aplicate GT elevi și absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat examenul de bacalaureat;

RA 1.2.8. 10 evenimente de tip măsuri active și constante de informare (prevenirea consumului de alcool și droguri, vizite ale elevilor în IIS, servicii suport studențești, promovarea programelor de studii universitare, vizite etc);

RA 1.2.9. 10 unități de învățământ preuniversitar informate cu privire la oferta educațională universitară.

 

RA 2.1.1. o campanie de informare și constientizare realizată în rândul studenților;

RA 2.1.2. 180 de studenți selectați în vederea participării la activitățile proiectului cu respectarea criteriilor de eligilibilitate din Ghidul Solicitantului-Condiții Specifice și conform Metodologiei de identificare și selectare a GT, atașată la cererea de finanțare;

RA 2.1.3. 180 subvenții acordate GT studenți;

RA 2.1.4. 1 metodologie de menținere și monitorizare a GT studenți;

RA 2.1.5. minim 16 Rapoarte de monitorizare. 

 

RA 2.2.1. 1 fișă elaborată și aplicată studenților din GT, în vederea identificării nevoilor acestora cu scopul prevenirii abandonului universitar;

RA 2.2.2. 180 planuri de sprijin individualizate pentru studenții din GT;

RA 2.2.3. 1 program remedial dezvoltat la nivelul proiectului în corelare cu nevoile educaționale identificate;

RA 2.2.4. 180 de studenți (ISCED 6) participanți la programul remedial dezvoltat prin proiect;

RA 2.2.5. 171 studenți rămași în sistemul de educație sau care și-au îmbunătățit nivelul de educație ca urmare a participării la activitățile dezvoltate prin proiect;

RA 2.2.6. 180 de studenți (ISCED 6) participanți la activitatea de consiliere prin organizarea de ședințe de consiliere individuale/de grup cu privire la provocările psihologice și reducerea abandonului universitar;

RA 2.2.7. 1 chestionar de feedback final elaborat și aplicat GT studenți;

RA 2.2.8. 1 raport de interpretare a chestionarelor de feedback aplicate GT studenți;

RA 2.2.9. minim 5 acțiuni relevante destinate studenților din GT (prevenirea consumului de alcool și droguri, servicii de mentorat și consiliere vocațională, activități privind educația financiară, încurajarea voluntariatului etc).

 

RA 3.1.1. un ghid de consiliere (în format editabil, dar și ca material audio-video);

RA 3.1.2. o procedura în vederea pregătirii și susținerii procesului de admitere în ciclul de studii universitare de licență de către persoanele cu dizabilități;

RA 3.1.3. o infrastructură universitară de educație accesibilizată.

Contactează-ne acum pentru mai multe informații!

polieducatie@upb.ro

Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.mfe.gov.ro