Vlad Cazan este cofondatorul KFactory, un start-up în plină creștere și prima platformă Industry 4.0 finanțată de un fond de investiții din România. Înainte de a deveni antreprenor, pentru mai mult de 15 ani a lucrat în vânzări de software la nivel enterprise, dezvoltare de procese și implementare de sisteme pentru managementul organizațiilor. De-a lungul carierei a deținut roluri multiple de management în companii locale sau multinaționale și a administrat proiecte de dimensiuni foarte mari pentru companii din sectorul industrial, implementând soluții și tehnologii de la companii de renume de la vendori precum Microsoft, Oracle sau SAP.
Află mai multe despre Vlad – https://www.linkedin.com/in/vlad-cazan-3683878/
Află mai multe despre K Factory – https://kfactory.eu/
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Sunt o persoană activă care caută în permanentă să învețe lucruri noi. Asta este și motivul pentru care am trecut de la o carieră în companii multinaționale la dezvoltarea unui startup.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Am absolvit Facultatea de Cibernetică din cadrul ASE și pot spune că a fost primul pas către industria IT. A fost o perioadă frumoasă în care am învătat cum să mă descurc pe cont propriu și să îmi gestionez banii cât mai bine.
În ultimul an de facultate am avut primul job part-time plătit. Am fost administrator de rețea la o fabrică de mase plastice din București și experiența asta m-a ajutat la găsirea primului job full-time.
Nu știu dacă este ceva ce îmi doresc să fi facut diferit.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Am acumulat suficientă experiența în industria IT și acum cred că este un moment bun să dezvolt o afacere.
A fost și o oportunitate ce a apărut la momentul potrivit și cred că era păcat să o ratez.
Mi-am dorit foarte mult să dezvolt un startup. Mi-am luat ceva timp să înțeleg ce trebuie făcut și ce este diferit la un startup față de un business traditional. Am investit timp și efort iar acum este clar că am facut alegerea corectă.
Am avut sansa să lucrez în companii și roluri care nu m-au limitat la un job repetitiv. Am căutat mereu să fiu implicat în proiecte cu provocări mari și cu lucruri noi de învățat. Asta m-a pregătit în mare parte pentru ce fac astăzi ca antreprenor.
- Cum ai ales idea de afacere?
Cred că idea de afacere m-a ales pe mine dacă pot spune așa. Acum câțiva ani s-a ivit o oportunitate de a dezvolta o platforma software pentru un client și așa am pornit KFactory. Am stat cu partenerul meu și am analizat cum putem dezvolta un produs pe baza a ceea ce construisem deja, care sunt pașii necesari și care este abordarea corecta a pieței.
- Care au fost primii pași în direcția demarării afacerii?
Primul pas a fost găsirea unui client care să plătesacă pentru ce oferim la KFactory. Dacă un client îți plătește serviciile sau produsul, este clar că îi aduce valoare.
Al doilea pas este să vezi dacă poți replica experiența de la primul client și dacă poți convinge și alți clienți să cumpere ce produci.
Este foarte importantă și obținerea unei finanțări. Este o validare a faptului că ideea ta de afacere are un potențial de dezvoltare și îți oferă resursa financiară necesară dezvoltării. Trebuie avute în vedere toate sursele de finanțare ce le poti accesa: fonduri europene, granturi, acceleratorare, fonduri de investiții de tip VC, business angels.
În țara noastră se dezvoltă zona asta de investiții pentu startups din partea fondurilor de tip VC, business angels și crowdfunding. Accesul la capital este din ce în ce mai facil și asta ajută foarte mult.
- Care au fost riscurile asumate la început?
Ca antreprenor nu ai cum să eviți asumarea unor riscuri și asta trebuie stiut foarte clar de la început.
Principalul risc este renunțarea la un venit stabil (salariu) și dezvoltarea proiectului din bani proprii. Dacă nu reușești să dezvolți business-ul așa cum ți-ai propus, vei avea o pierdere numită cost de oportunitate.
Există și riscul să eșuezi pentru că rămâi fără resurse financiare. Aici este o regulă clară ce spune să nu te apuci de un business dacă nu poti trăi 2 ani fără venituri.
- Ce era diferit după primul an de business?
După primul an de la lansarea oficială am reușit să ridicam prima finanțare din partea unui fond de investiții local. Asta a fost unul dintre cei mai importanți pași pentru că am avut resuse financiare să dezvoltăm în continuare.
În primul an am reușit să lansăm un concept inovativ la nivel global și care răspunde unei nevoi acute din companiile de producție. Este vorba de Inginerii Virtuali.
- Care a fost investiția inițială?
Investiția co-fondatorilor este greu de estimat pentru că a însemnat timp, efort și costul de oportunitate (salariul).
Din partea investitorilor am primit 225.000 euro la prima rundă de invesții. Am reușit să ridicăm acesta sumă într-o rundă mixtă: un fond de tip VC, business angels și crowdfunding.
- Care consideri că au fost “greșelile de la început de drum” și cum te-au ajutat acestea să ajungi în punctul în care ești astăzi?
La început mi-a fost teama de eșec. Este parte din educația primită în școală unde suntem învățați că eșecul este ceva foarte grav și nu ai voie să greșești.
Fiecare greșeală este o lectie importantă.
Am ezitat de multe ori să încept o afacere și poate asta este una dintre greșelile făcute în față oportunităților ce le-am avut de-a lungul timpului.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Să încerci să dezvolți un business în jurul unei activități care îți place, la care te pricepi foarte bine și din care se pot realiza venituri.
Să validezi cu cât mai multe persoane idea ta de business. Este important să alegi persoanele în care ai încredere că îți vor oferi un feedback onest.
Să îți faci un business plan realist pe o perioadă cât mai lungă (1-2 ani). Trebuie luate în considerare scenariile negative și modul în care le vei face față.
Curiozități studenți UPB:
- Cum combinați viața profesională cu viața personală? Este mai greu din pozitia dumneavoastră să aveti timp liber?
Când esti antreprenor nu prea mai ai timp liber dar cred că este esențial să încerci să petreci timp cu familia.
- Ce aptitudini obligatorii considerați că trebuie să aibă un IT-ist care ar vrea să intre în sfera antreprenoriatului?
Cel mai important este să aibă aptitudini de business development și de vânzări. Este foarte important să înțelegi ce nevoi are clientul, cum le poti rezolva și cum se parcurge un ciclu de vânzare.
Recomand cursuri de vânzări, business development și de product development.
- Ce recomandări ai pentru cei care vor să învețe mai multe despre vânzări și marketing?
Cred că este foarte importantă partea de vânzări și marketing când pornești o afacere.
Este foarte bine să se înceapă cu câteva cărți și cursuri. Dacă există ocazia, să se înscrie în acceleratoare care oferă mentoring și pe aceste arii.
- Ați lucrat cu Microsoft și Oracle – există diferențe de mentalitate între managerii din RO și cei din afară de la companii mari precum cele menționate? Ce ar trebui să învățăm de la ei și ce considerați că fac gresit aceste companii (dacă fac ceva greșit).
Diferențele de mentalitate au fost mari initial dar acum s-au redus pentru că în ultimii ani am învățat foarte mult de la cei de afară. Oportunitatea de a lucra la o companie mare aduce multe beneficii în sensul de acumulare de know-how și knowledge.
Partea de leadership este esențială și mă bucur să cunosc manageri români care au ajuns să o aplice foarte bine și cu rezultate foarte bune în comapaniile pe care le conduc.
Companiile mari au o oarecare rigiditate și nu îți dau tot timpul ocazia să îți dezvolți spiritul antreprenorial. Asta ține foarte mult și de manageri dar și de vointa ta de a îți dezvolta acest spirit antreprenorial și de a căuta rolurile/joburile potrivite care îți permit să faci asta.