”Creator de visuri”

”Așa m-au numit mulți dintre cei alături de care am colaborat. Și asta îmi place să fac: să ajut antreprenorii să creadă și să se îndrăgostească de brandurile lor, astfel încât să fie mândri în timp ce oferă servicii sau produse de calitate, evoluând împreună cu brandul pe care l-au creat!

Salut, Răzvan Jianu aici, fabricat 100% in România și activ în mediul online din 2002. Am fost descris în multe feluri: creator de visuri, antreprenor, tată & soț, elev & mentor, coleg, prieten, om pe pământ.

Având oportunitatea de a lucra pe 6 continente, în peste 30+ de țări și 50+ industrii diferite, am văzut și simțit obstacolele de care brandurile se lovesc și soluțiile necesare pentru a le depăși. Am devenit, astfel, un gardian și dezvoltator de branduri.

Când timpul îmi permite, îmi place să mă implic în evenimente sociale cu și despre antreprenoriat, colaborând cu diverse organizații, cluburi, universități și licee.”

Află mai multe despre Brandoteca – https://www.brandoteca.ro/

Află mai multe despre Răzvan – https://www.razvanjianu.ro/

Întrebări UPBizz:

  1. Cum te descrii în câteva cuvinte?

Tată, soț, copil, coleg, prieten, antreprenor, membru, elev, mentor… om pe Pământ!

  1. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?

Poate n-am fost cel mai sârguincios student, luând în calcul faptul că de la 17 ani lucrez în mediul online. N-aș schimba nimic, pentru că iubesc ceea ce fac și consider că tot ce mi s-a întâmplat până acum (inclusiv facultatea) au fost lucruri care trebuiau să se întâmple!

  1. De ce antreprenor și nu salariat?

Am avut oportunitatea să încep câteva colaborări la 17 ani și să fac bani singur. Am continuat, și nu m-am uitat niciodată în spate 🙂

  1. Cum ai ales idea de afacere?

Cred că ideile de afaceri ne aleg ele pe noi, și nu invers. Sunt o persoană dinamică și sociabilă, o persoană căreia îi place să fie în lumina reflectoarelor, să ajute oamenii. Şi ajutând un brand, practic ajuți omul/oamenii din spatele acestuia. Cred că pe mine a scris “marketing” încă de la naștere 🙂

  1. Care au fost riscurile asumate la început?

Ieșiri cu colegii de facultate ratate (unele, nu toate), mai puțin timp liber, dureri de spate (uneori), dependență de calculator – dacă aș putea să numesc aceste lucruri riscuri.

  1. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?

Am avut diverși mentori, pe lângă sutele și miile de clipuri video, tutoriale, articole de specialitate, cărți etc. Poate cei mai mari mentori ai mei, cu sau fără intenție, sunt părinții. Şi aici aș vrea să adaug o vorbă pe care mama mi-a spus-o mereu: Fiecare șut în c*r e un pas în față! Şi are dreptate, chiar dacă, de multe ori, nu ne dăm seama de acest lucru, cel puțin pe moment.

  1. Ce era diferit după primul an de business?

Nu simt că s-ar fi întâmplat ceva wow. A fost pur și simplu o evoluție (lucruri noi pe care le știam și puteam să le fac), un income mai mare.

  1. Care a fost investiția inițială?

Zero investiție financiară, între 8 și 12 ore de muncă pe zi ca și investiție de timp.

  1. Ce înseamnă un eșec în afaceri?

O oportunitate să vezi unde ai greșit, ce poți învăța și face diferit data viitoare.

  1. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
  2. Să iubești ceea ce faci.
  3. Să îți dorești să evoluezi constant.
  4. Să alegi un serviciu/produs care este căutat în piața căreia te adresezi. Altfel, dacă vrei să vinzi pește pescarului sau zăpadă eschimosului, s-ar putea să ai probleme cu “afacerea” ta.

Curiozități studenți UPB:

  1. Eva – Facultatea de Inginerie Aerospațială, specializarea Construcții Aerospațiale

– Mă puteți ajuta vă rog, cu câteva sfaturi legate de cum să mă organizez mai eficient în pornirea unui startup? Mulțumesc anticipat!

Salut Eva. Cum să te organizezi, cum să îți faci un business plan, un plan de marketing, un buget, și multe alte lucruri – toate acestea le poți afla și testa, “pe pielea ta”, în cadrul unui incubator de afaceri. Sunt mai multe (Google is your friend here), eu pot să îți recomand din propria experiență Future Makers (https://futuremakers.ro/) organizat de Ciprian Stănescu (https://www.linkedin.com/in/ciprian-stanescu-0507237/). Am participat (am și câștigat un premiu) cu proiectul Brandoteca – Biblioteca brandurilor româneşti.

  1. Benea – Facultatea de Inginerie Medicală, specializarea PCSI

– Bună ziua , Menționez că intenționez ca la jumătatea lunii aprilie să depun un proiect de fonduri europene pentru studenți. Ce șanse am să trec mai departe cu un proiect de fonduri europene pe tema „proiectare industrială”? Accept orice sfat, ajutor, părere, idee, etc…

Mulțumesc!

Salut Benea. Nu sunt specialist în fonduri europene, așa că îți sugerez să discuți cu cineva care se ocupă, în mod activ, de așa ceva (ideal și cu ceva rezultate pozitive vizibile!). Totuși, mă surprinde ceva: tu mă întrebi pe mine, un oarecare, ce șanse ai să reușești? 🙂 Îți recomand să elimini această întrebare din vocabular, și să o înlocuiești cu afirmația “EU voi face ceea ce trebuie ca să am șanse cât mai mari de reușită cu proiectul MEU”! Puterea pe care ți-o va da acest tip de încredere nu poți să o găsești niciunde.

  1. Vasile – Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor, specializarea Management financiar bancar

– Salut, mă numesc Vasile, sunt administrator la 5 SRL-uri, la o asociație non profit, fost profesor preuniversitar, expert în accesare fonduri europene și director economic la altă societate. Nu mai continui să mă descriu , ca să nu se înțeleagă greșit că vreau să mă laud. Mai mulți antreprenori mă întreabă: am intrat în recesiune economică sau nu ? Fonduri europene nerambursabile pentru microîntreprinderi nu sunt ( vestita măsură 4.1.1 este mai mult pentru cei mari gen Kaufland, Carrefour, Petrom,..) , granturi nu, multe firme se împrumută la bănci ca să achite împrumuturile la bănci pentru salarii. Deci, am intrat sau nu? Kurzarbeit nu mai este. Dvs ce sfat le-ați da?

Salut Vasile. Nu sunt în măsură să dau sfaturi financiare de asemenea manieră. Fiecare antreprenor alege singur modalitatea de dezvoltare a afacerii. Eu unul nu am folosit până în prezent împrumuturi bancare, dar știu mulți antreprenori care au făcut acest lucru, unora le e bine, alții au ceva dificultăți în această perioadă.

  1. Ciprian – Ingineria Sistemelor Biotehnice

– Cum poți porni o afacere de la 0 ? Cum poți face rost de banii necesari ? Ce trebuie să ai în vedere atunci când vrei să începi o afacere?

Salut Ciprian. Cred că în acest moment, pentru un student care nu are părinți care să îi împingă afacerea, networking, cashflow etc, sunt foarte interesante incubatoarele de afaceri. Sunt mai multe, o să îți dau un exemplu în care efectiv am participat și eu cu un proiect, Brandoteca – Biblioteca brandurilor românești (și chiar am câștigat premiul de popularitate): Future makers (https://futuremakers.ro/) organizat de Ciprian Stănescu (https://www.linkedin.com/in/ciprian-stanescu-0507237/). Nu neapărat câștigul financiar e de luat în calcul (cu toate că e important),  dar te pot învăța mult lucruri, faci networking cu alți antreprenori/wannabe antreprenori, ai un mediu oarecum controlat în care să testezi ideea ta de afaceri și diverse aspecte, poți să faci reclamă gratuită proiectului, etc.

  1. Tudor – Facultatea de Inginerie Aerospațială, specializarea Navigație Aeriană

– Cum scalezi un business?

Salut Tudor. Nu sunt expert în scalări de afaceri (sunt oameni specializați și firme care numai asta fac). Dar, din propria experiență, am scalat afacerea (dacă putem să spunem așa) în momentul în care am vrut să adaug o nouă paletă de servicii oferite clienților: angajare colegi noi, echipament de lucru, modificare proceduri de lucru și organizare, etc. Eu unul prefer să am o echipă mai mică, specializată în diverse servicii, iar în rest să colaborez cu parteneri & furnizori de calitate, oferind astfel clientului final o gamă cât mai completă de servicii. Fiecare să fie bun în ceea ce face și să mâncăm, cu toții, o pâine împreună!