1. Cum te descrii în câteva cuvinte?
Sunt o persoană foarte autentică, veselă și foarte perseverentă, toate aceste calități fiind necesare unui antreprenor, mai ales în zona de tech. Fac mult sport, am un program foarte organizat și prioritizez viața liniștită.
2. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Am terminat ASE-ul, mai exact FABIZ. Dacă acum 10 ani consideram că facultatea nu m-a ajutat la nimic, acum pot spune că m-a ajutat să mă organizez, să fiu o persoană cu o gândire structurată, să fiu o persoană logică. Și, după mult timp, am ajuns chiar să folosesc cunoștințele din facultate (de la master, mai exact) într-un caz din viața reală. Mai exact, la master aveam un curs despre cum să stivuim pisesele finite de la strug într-un depozit. După 15 ani, am aplicat cunoștințele, dar pentru un alt caz: cum optimizăm livrările într-un depozit de pantofi care deservesc mai multe site-uri de e-commerce, cum optimizăm stivuirea mărfii și cum optimizăm fluxurile și circulația în acel depozit. Deși e diferență între piesele finite de strung și cutiile de pantofi, aplicabilitatea și logica sunt aceleași.
În perioada facultății, să fiu sincer, am făcut ce face orice student, m-am distrat cât am putut și am învățat în sesiune 🙂
3. De ce antreprenor și nu salariat?
Am fost salariat în primii 4 ani de la începutul carierei. Am lucrat în vânzări, în marketing și ulterior în management. Și în parcursul ăsta al meu, am văzut și am crezut că pot să fac lucrurile și altfel. Eu am fost angajat în perioada în care business owner-ul era numit „patron”, iar perioada aia nu era așa pro-angajat cum este cea de acum. Am văzut lucruri și procese pe care eu personal le-aș fi îmbunătățit și mi-am propus să îmi fac propria companie în care lucrurile să se întâmple mai bine, în avantajul clientului, mai exact.
În plus, un alt lucru motivant pentru mine a fost programul, pentru că… mă gândeam eu… dacă am compania mea, o să am mult mai mult timp la dispoziție.
Realitatea însă a fost cu totul alta, atunci când ai business-ul tău alegi să muncești 12 ore pe zi, mai ales că ești un beneficiar direct al rezultatelor.
Să spun cu alte cuvinte, am vrut mai mult din totul, mai mult timp, mai multă putere de decizie și, de ce nu, mai mulți bani.
4. Cum ai ales idea de afacere?
Am avut mai multe tentative de business, unele dintre ele au mers și încă merg, altele nu, și o să vă dau exemplu:
- Am fost prima aplicație de mobil de comandă mâncare online: What2Eat. Nu a mers, a fost prea devreme lansată.
- Am lansat al 3-lea magazin online de pantofi din România, numit PantofiComozi, care încă este online și generează împreună cu alte site-uri din grup, aproximativ 1000 de comenzi/zi.
- Am fost primul shopping mall de fashion, numit: Fashionsale.ro. Nu a mers din cauza erorilor logistice pe care le-am făcut.
- Am făcut o agenție de direct marketing pentru banking și travel care încă funcționează: OMT Agency SRL.
- Am făcut o companie care automatizează procesele de marketing în zona de Ads e-commerce: Retargeting BIZ SRL, care a devenit primul partener oficial Facebook din estul Europei în 2018 și printre cei mai mari parteneri Google din România.
- Am lansat un site de cosmetice numit Namos.ro, care a devenit importator și furnizor oficial de anumite produse pentru cele mai mari lanțuri farmaceutice din România.
- Ultima companie lansată în 2023, numită theMarketer, este cel mai mare partener Amazon Web Services din România și cel mai mare jucător din România pe zona de email marketing.
5. Care au fost riscurile asumate la început?
Riscurile au fost multiple, în special financiare, datorită investițiilor. Dacă la primele companii investițiile erau de ordinul a zecilor de mii de euro, la theMarketer, spre exemplu, investiția totală a fost aproximativ 3 milioane de euro.
În orice faci, cred că există un risc mai mic sau mai mare, dar mereu trebuie să punem în balanță și care este riscul de a nu face nimic, iar din perspectiva mea, asta este cel mai mare!
6. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Am avut, acum 20 de ani, pe Alwin van Es, primul meu șef, a cărui viziune de marketing și sales am apreciat-o, apoi a fost Marcel Chiachiris, unul dintre directorii de la Mobexpert, amândoi oameni care m-au învățat și m-au sfătuit. Ulterior, mi-am creat propriul suport grup, ce cuprinde oameni similari ca și principii și valori, antreprenori mai mici sau mai mari, cu care mă sfătuiesc atunci când am nevoie.
7. Ce era diferit după primul an de business?
În cazul meu, eu am părăsit locul de muncă în care eram angajat în momentul în care compania mea deja genera venituri care să îmi permită să îmi întrețin stilul de viață, așa că pot spune că singurul lucru diferit a fost timpul. Dacă atunci când eram angajat, terminam programul și mă duceam acasă liniștit, atunci când am devenit antreprenor am realizat că programul nu se mai termină niciodată. Inclusiv răspunsurile la aceste întrebări le-am început duminica la 22:34, după ce copiii s-au culcat. Așadar, programul meu nu îmi mai aparține mie, aparține mai mult companiilor pe care le dețin.
8. Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Eu văd lucrurile ușor diferit față de alte persoane. Pentru mine, un eșec este o cale de a învăța ceva ce nu am făcut bine prima dată. Dacă am eșuat, și am făcut-o, am învățat de acolo și am aplicat ceea ce am învățat la celelalte companii. Asta este și motivul pentru care toate companiile pe care le-am înființat ulterior funcționează foarte bine și sunt lideri în domeniile lor.
Eșecul nu este ceva de speriat și este ceva cu care un antreprenor trebuie să se obișnuiască.
9. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Primul sfat: Să înceapă. Valoarea unei idei este dată de punerea ei în practică. Și dacă eșuează, tot rămân cu experiența care te va învăța ceva.
Al doilea sfat: Să fie perseverenți. Să încerce, să încerce, să încerce, să încerce… până când, la un moment dat, o să reușească.
Al treilea sfat: Orice provocare ar avea, sunt persoane care s-au mai lovit de asta. Să ceară ajutorul de fiecare dată când simt nevoia!
Curiozități din partea studenților:
- Care consideri că sunt cele mai importante calități ale unui antreprenor?
Perseverența este cea mai mare calitate a unui antreprenor, iar a doua calitate: rezistența la stres. Ca antreprenor, mai ales la început de drum, ești în permanență sub stresul de a lua decizii rapid. Deciziile trebuie luate rapid și asumate!
- Cum a început totul? Cum și-a descoperit pasiunea?
Pasiunea mea a fost întotdeauna comunicarea, iar eu întotdeauna mi-am dorit să descopăr căi prin care să eficientizez comunicarea. De aici și “dragostea” mea pentru aplicațiile de direct marketing (trimis emailuri, sms-uri, etc.)
- Care a fost cel mai dificil moment pe care l-ai experimentat în afaceri și cum ai reușit să-l depășești?
Anul 2021 a fost foarte dificil, construiam theMarketer, unde făcusem investiții foarte mari, nu îl lansasem încă, Retargeting pierdea o sută de mii de euro pe lună, linia de credit îmi mai ajungea încă 2 luni și eram foarte aproape să intrăm în faliment. A trebuit să iau niște decizii destul de drastice și anume am renunțat în 2 luni de zile la 15 angajați din 52 la compania asta. Chiar dacă decizia a fost grea, a fost necesară, altfel am fi intrat în faliment și toți cei 52 de colegi și-ar fi pierdut locul de muncă.
- Ce elemente esențiale, diferite față de concurență, oferi, pentru a fi clientul s mulțumit de alegere și să revină, în timp, să cumpere tot de la tine?
Totul se reduce la comunicare, la modul în care ascultăm clientul și la modul în care rezolvăm problemele lui. Cred că echipa de suport pe care o avem la companii face diferența între noi și concurență, plus valorile și principiile pe care le avem implementate în companie.