ÎNTREABĂ UN ANTREPRENOR – CRISTIAN EȘANU FONDATOR THE TRAPHOUSE PARTIES ȘI UNSTILL.
Cristian Eșanu este Fondator al The Traphouse Parties și Unstill.
”Organizez petreceri și evenimente de 4 ani (12 evenimente la activ), The Traphouse fiind una dintre primele petreceri de muzică trap din România, având 700 de participanți/clienți la ediția din aprilie 2019. Ulterior am început Unstill, o petrecere de muzică electronică cu următorul eveniment planificat pe data de 26 februarie (dacă vom putea, având în vedere contextul pandemic). Pe lângă evenimente, lucrez și la o platformă care vrea să automatizeze și eficientizeze felul în care se organizează evenimentele în România și nu numai, data lansării este la finalul primăverii. Ca și skill-uri, pot spune că cele mai importante ar fi: consistență, răbdare și învățare continuă. Sperăm să devenim unii dintre principalii jucători când vine vorba de petreceri de muzică electronică în România și urmărim să extindem platforma în orașele principale din România până la finalul lui 2023.”
Află mai multe despre Cristian – https://www.linkedin.com/in/cristian-esanu/?originalSubdomain=ro
Află mai multe despre The Traphouse Parties – https://www.instagram.com/thetraphouseparties/
Află mai multe despre Unstill – https://www.instagram.com/unstill_get_movin/
Întrebări UPBizz:
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Aș putea spune că sunt o persoană determinată căreia îi place să ajute oamenii din jurul sau. Îmi place să învăț continuu despre lucururile din jurul meu și să înțeleg cum funcționează.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Consider că studenția este una dintre cele mai frumoase perioade din viața unui om. De asemenea, cred că trebuie să existe mereu o balanță între ieșitul cu amicii/prietenii, mersul la petreceri și munca pe care o depui pentru a ajunge unde îți dorești. E foarte relevant să-ți pui în ordine prioritățile pentru a ajunge unde vrei și să te gândești de ce faci un anumit lucru înainte să îl începi. Fac asta și acum punându-mi întrebarea: “Mă va ajuta activitatea pe care o să o fac să ajung mai aproape de goal-ul meu final?”.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Îmi place să creez lucruri. De asta am mers și pe zona de evenimente. Cred că în această nișă e loc pentru mulți,de asemenea loc pentu inovație. Momentul în care văd cum se distrează oamenii la evenimentele pe care le organizez e unic. Îmi place să îi văd cum zâmbesc, dansează s interacționează unii cu ceilalți, mai ales într-o societate și o era în care majoritatea dintre noi își petrece mai tot timpul uitându-se la ecrane.
- Cum ai ales idea de afacere?
Am văzut o nevoie în piață. Așa aleg fiecare idee de care mă apuc. În 2018 când ne-am apucat de The Traphouse am văzut că era o singură petrecere de muzică trap în România. Genul de muzică eera în creștere și petrecerile le ieșeau incredibil. Atunci am decis să ne apucăm și noi să organizăm și, de la prima ediție am avut 200 de invitați.
Dacă vorbim despre Unstill, proiectul a început din pură pasiune pentru muzică electronică. Creștem constant și urmărim să avem evenimente lunar din momentul în care se ridică restricțiile. Data evenimentului pe care trebuia să îl avem a fost mutată pe 2 Aprilie pentru a putea fi în paramteri legali.
Cu platforma de evenimente care va începe la finalul primăverii a fost puțin diferit. Prin metode de deisgn thinking am ajuns la concluzia că în România nu există ceva similar și am început să lucrăm la business plan și la concept. Prototipul e gata săptămâna viitoare și în curând ne apucăm de user testing cu potențiali clienți că să luăm feedback pentru platforma finală. Înainte să ne apucăm de prototip am vorbit cu diverși consultanți din domeniul evenimentelor că să înțelegem dacă există o nevoie în piață, lucru validat de ei.
- Care au fost primii pași în direcția demarării afacerii?
Test, test, test. Consider că înainte să înveșteți o suma considerarbila de bani într-o afacere trebuie să creezi un MVP, chiar mai bine un prototip funcțional dacă vorbim de zona tech. Diferența dintre cele două din punctul meu de vedere este că din MVP începi să produci capital, însă din prototip, deși e funcțional, poți doar testa idea.
- Care au fost riscurile asumate la început?
De obicei țin să minimizez riscurile pe cât de mult pot. În faza inițial nu consider că am avut riscuri deoarece înțelegerea între noi și locație a fost una foarte benefică pentru noi și era clar că investiția se poate recupera cu un minim de participanți. Cele mai mari riscuri asumate pentru un eveniment o să fie cele de pe 2 Aprilie pentru că investiția este extrem de mare și nu știm dacă restricțiile se vor relaxa în așa măsură încât să vină destui participanți.
- Ce era diferit după primul an de business?
Mentalitatea. Consider că orice problema are și o soluție, chiar și situațiile de criză. Atunci când vine vorba de pandemie de exemplu, poți să observi că există și multe oportunități pe lângă dezavantaje și probleme. Din păcate nu am sărit pe val destul de repede în faza incipientă însă pe viitor, cu siguranță o voi face. Consider că după primul an am învățat foarte multe lucruri și mi am definit clar valorile personale: consistență, pozitivitate și interdependență.
- Care a fost investiția inițială?
Investiția inițială a fost una infimă. Împreună cu partenerii mei am investit sume mici constant, în promovare, pentru awareness și pentru că evenimentul să fie unul de succes, până la urmă ne doream să fie o reușită că să ne simțim și noi bine la rândul nostru. 🙂
- Care consideri că au fost “greșelile de la început de drum” și cum te-au ajutat acestea să ajungi în punctul în care ești astăzi?
Consider că greșelile sunt extrem de importante în viața fiecărui om. Dacă nu greșești, nu înveți. Bineînțeles e mai bine să înveți din greșelile altora dar de obicei, până nu ți se întâmplă ție tinzi să nu crezi, cel puțin eu așa eram. Acum ascult mult mai mult poveștile oamenilor pe care îi am în jur și urmăresc să intru în cât mai puține situații neplăcute.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Primul pas din punctul meu de vedere este rezolvarea unei probleme din viață reală. Cu cât mai mulți oameni întâmpină problema asta cu atât mai bine, asta isneamnă că există o piață pentru începerea afacerii tale. Cum îți dai seama dacă oamenii se confruntă cu ea? Îi întrebi, dar nu le spui ideaa ta (mai multe detalii despre cum să îți intervievezi prietenii/cunoștințele și chiar persoane pe care nu le cunoșți găsești aici: https://www.youtube.com/watch?v=Hla1jzhan78)
Următorul ar fi să gândeșți un plan de afaceri și să te apuci de prototip. Cum montetizezi afacerea? Prin ce canale ajungi la clienți? Care sunt distribuitorii și costurile principale din afacerea ta? Prototipul va arată diferit pentru fiecare afacere, dacă vrei să creezi un produs, o imprimantă 3D ar fi o soluție că să îl faci, măcar pentru a-ți da seama de dimensiuni sau de cum va arată în mâna. Dacă vrei să creezi o aplicație sau o platforma, tool-uri că și Figma sau AdobeXD sunt potrivite, și așa mai departe, soluții sunt. După ce e prototipul gata, îl testezi. Îl poți testa cu oamenii cu care ai vorbit la pasul unu sau cu alte persoane, pe care le consideri relevante pentu business-ul tău. (potențiali clienți)
Al treilea pas are două variante:
- dacă totul iese cum trebuie și feedback-ul este pozitiv, poți să îi dai bătaie și să te apuci de treaba, acum ar trebui să ai alte gânduri; (strategie de lansare, echipa, etc)
- dacă primești feedback negativ din partea oamenilor, înseamnă că trebuie să adaptezi prototipul; (o parere bună general te va ajuta pe viitor, ține cont de ce zic clienții tăi și roagă-i să fie sinceri)
Un ultim lucru, nu te da bătut din prima. 🙂
Curiozități studenți UPB:
1.Cristian- Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria şi Managementul Afacerilor – Marketing Industrial – Anul I
Cum poți porni o afacere de la zero?
În primul rând cred că ar trebui să investești în tine. Ar trebui să înțelegi cum funcționează afacerile din zona în care vrei și tu să o pornești pe a ta și după aceea te poți gândi la idee. Cum am zis și mai sus, să începi și să îți validezi ideea nu e greu, aș putea spune chiar că nu costă aproape nimic, decât timp. Dacă ai ideea validată, e foarte important să îți formezi o echipa care crede în afacere și în viziunea pe care o ai pe termen lung. Dacă vrei să creezi o aplicație de exemplu, ia lângă tine un developer și acordă-i procente din companie după ce înfințați societatea. Nu toate ideile și afacerile necesită bani la început.
Cum poți face rost de banii necesari?
Din punctul meu de vedere, ai nevoie de bani abia atunci când lansezi pentru campanii de marketing. (în faza incipientă) Acum, depinde de câți bani ai avea nevoie tu și la ce perioadă din viața business-ului te referi. Pentru lansare, cred că cel mai potrivit e să apelezi la prieteni, familie și cunoștințe. (cu ocazia asta îți practici și skill-urile de pitching pentru viitor 🙂 ) Ulterior, dacă ai tracțiune și potențial de creștere, ar fi smart să apelezi la un angel investor/VC. (recomand totuși un angel investor pentru mentorat și ghidare)
Ce trebuie să ai în vedere atunci când vrei să începi o afacere?
Când începi o afacere e bine să îți pui câteva întrebări:
- Cine îmi va cumpără produsul?
- Este nevoie de produsul acesta sau poate fi înlocuit ușor? (mă refer și la competiție aici)
- Cât de mulți sunt oamenii care l-a cumpără? (dimensiunea market-ului și cât poți acapara din el după un an de activitate)
- Cât de gravă este problema pe care îl rezolva și care sunt beneficiile pe care le aduce?
- Cine mă va ajuta să duc lucrurile mai departe?
De asemenea, partea de research mi se pare foarte valoroasă. Încearcă să vezi dacă s-a mai făcut ceva similar în afară și ce poți învață/prelua de la ei.
- Iuliana – Facultatea de Automatică și Calculatoare – Anul III
Ce faci când nu reușeșți într-un business? Cum îți dai seama că lucrurile nu mai merg bine deloc sau este doar un impas de moment?
Depinde cum definim a nu reuși. Consider că motivele pentru care unele business-uri esueza sunt următoarele:
- lipsa inovației;
- produsul care nu e gândit în jurul clientului;
- experiența clientului cu produsul; (e foarte valoros tot procesul de interacțiune pe care clientul îl are cu produsul/serviciul tău, recomand cartea lui Ron Kauffman – Uplifting service)
- echipa; (aici vorbesc și de cât de competenți sunt oamenii pe care îi ai lângă ține și pe interacțiunile dintre ei)
- împlinirea (fulfillment) ta ca și fondator; (dacă ce faci nu te mai satisface sau nu îți aduce plăcere și nu faci lucrurile cu zâmbetul pe buze pentru o perioadă lungă de timp înseamnă că ori ești în burn out, ori nu te mai atrage ceea ce faci)
Foarte bună întrebarea, cred că se leagă de lucrurile de mai sus. Dacă faci totul bine (argumentele prezentate sunt valide și totul merge ok intern) înseamnă că problema este altundeva. Sincer să fiu, nu îmi imaginez unde altundeva ar putea fi și este un lucru pe care trebuie să îl descoperi singură. Dacă nu reușești să îl găsești, apelează la consultanți. Dacă nici atunci nu găsești nici o problema decizia e la tine, întrebarea e dacă mergeți mai departe și sunteți dispuși să pivotați/aduceți schimbări sau nu.
3. Adina – Facultatea de Inginerie Industrială și Robotică– Anul IV
Ce sfaturi practice crezi că ar trebui să dobândim pentru a avea succes? (ex. anumite cursuri, grupuri de urmărit, aplicațîi, șamd).
Cred că organizațiile studențești sunt o resursă valoroasă pentru a învața cum se face business (am auzit că cei de la VIP fac o treabă bună). Pe lângă asta, grupul Studenți Antreprenori de pe facebook e o resursă bună de asemenea. Ca și aplicații/cursuri, depinde pe ce vrei tu să te specializezi, pot să îți dau sfaturi doar pe zona de design. (bringyourownlaptop.com au niște cursuri super nice cu toată suita Adobe, Web development și chiar și prototipare) Pe lângă asta, înceacă să filtrezi cursurile pe care le achiziționezi/la care participi pentru că nu tot ce e pe social media merită urmărit, uită-te la rezultatele oamenilor și incearcă să le verifici cât de bine poți. Pe zona de personal development, canalul meu preferat de youtube este următorul: https://www.youtube.com/c/MattDAvella. Îl recomand cu multă plăcere tuturor și consider că sfaturile pe care le da sunt extrem de valoroase. (valori, mindset și viziune)