Cornel Amariei este antreprenorul român recunoscut pentru inventarea ochelarilor .lumen (dotlumen) – un sistem de asistență pentru nevăzători.
A construit primul robot la 15 ani, a înființat primul club de robotică din licee, apoi la 16 ani a primit și prima ofertă de job. Tot în adolescență și-a început și prima afacere. De atunci Cornel s-a implicat în numeroase proiecte, iar până nu demult a ocupat poziția Head of Innovation la Continental Automotive, una dintre marile companii din domeniu.
Astăzi Cornel este CEO-ul .lumen – startup ce construiește ochelari meniți să îi ajute pe nevăzători să ducă o viață mai independentă. Compania este de asemenea considerată una din cele mai promițătoare 10 startup-uri din România, de urmărit în 2021.
Află mai multe despre Cornel – https://www.linkedin.com/in/cornelamariei/
Află mai multe desper .lumen – https://www.dotlumen.com/
1. Cum te descrii în câteva cuvinte?
Cornel, inventator, speaker, antreprenor, cunoscut pentru fondarea .lumen, un startup ce crează ochelari ce ajuta nevăzătorii, și pentru fostul rol de Head of Innovation în Continental Automotive Systems. Și toate spuse într-o singura propoziție, cuiva căruia îi place să construiască lucruri ce aduc zâmbete.
2. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit?
Am studiat în Germania, la Jacobs University. A fost o perioada în care am am avut ocazia să mă concentrez pe alte pasiuni importante mie, muzica în prim plan. Să cânt (instrumental) este o plăcere dar ține și de un context potrivit pe care acolo l-am avut. Ce aș face diferit, aș înțelege de la început importanța networking-ului. Atunci nu înțelegeam cât de important este să “win friends and influence people” că să îl citesc pe Carnigie. Acum știu, și simt că acei 3 ani de acolo i-am “pierdut” din cauza lipsei acestui skill.
3. De ce antreprenor și nu salariat?
Pentru mine antreprenoriatul este doar o unealtă ce îmi permite să transform problemele pe care le observ în soluții ce ajută oameni. “Make meaning not money” este ceea ce îmi dictează viață. Specific, nu fac lucruri pentru bani, ci pentru a ajuta. Dacă ajuți, inevitabil ajungi la bani. Poți face toate astea și ca salariat, și ca antreprenor. Însă o recomandare pe care o am către toți este să petreacă timp și într-o organizație bine structurata, cu proceduri și procese clare. Așa înveți foarte multe lucruri, fără de care nu aș recomanda să intri în antreprenoriat.
4. Cum ai ales idea de afacere?
Ideea este etapa a doua; Prima parte este să găsești și să înțelegi foarte bine problema. Abia după vi cu o soluție. Și soluția trebuie întotdeauna iterata și validată cu end customer-ul, altfel sunt slabe șansele să ajute sufficient. Vă dau un exemplu din .lumen:
Sunt 40 milioane nevăzători și numărul creste către 100 milioane până în 2050 – dar nu este asta problema; Daca ne uitam la ce soluții exista pentru ei, exista soluții pentru a citi text, exista soluții pentru a recunoaște anumite obiecte, și exista soluții pentru comunicare, nevăzătorii folosesc foarte bine smartphones sau laptopuri. Însă dacă ne uitam la mobilitate și orientare, exista aceleași 2 unice soluții de mii de ani: câinele ghid și bastonul pentru nevăzători. Câinele ghid este foarte interesant: functionalitatiile lui sunt unanim văzute ca utile, însă în toată lumea sunt doar 28 de mii de câini ghid la 40 milioane nevăzători. De ce? Pentru că antrenamentul unui câine ghid costa 40-60 mii dolari, și pentru că este incredibil de multa reponsabilitate și muncă pentru un nevăzător să aibă grijă de un câine ghid. Astfel, problema care este defapt? Problema este că singura soluție cu adevărat utila, nu este scalabila. Noi am venit cu observația că astăzi poți replica ce face un câine ghid folosind tehnologia, fără să ai dezavantajele ce fac câinele ghid o soluție non-scalabila. Practic, venim cu soluția pentru restul de 39,972,000 nevăzători ce nu beneficiază de avantajele câinelui ghid.
5. Care au fost riscurile asumate la început?
Când scalezi un start-up la viteza pe care încercam noi să atingem, tot timpul riști același lucru: tot. Se spune că prima runda de investiție este cea mai grea. Noi spunem că fiecare este la fel de grea, și dacă nu e fiecare le fel de grea, înseamnă că you are not aiming high enough.
Personal, am ieșit din lumea corporate că să mă întorc în antreprenoriat. Am riscat munca mea de 5 ani pentru a face ceea ce am crezut că e bine. Mă aproprii să spun că am făcut decizia bună.
6. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
În ultimii 12 ani am avut câțiva mentori ce și-au pus mult amprenta pe munca mea, și recomand tuturor să găsească astfel de persoane. Ei se știu, și le mulțumesc din nou. Și astăzi am, chiar vreo 2-3.
7. Ce era diferit după primul an de business?
Foarte multe, în anumite zone, și foarte puține în altele. În primul rând, am început 9 oameni, suntem 40 după 1 an. Și avem de gând să atingem 100+ în sub un an. Am organizat .lumen din prima zi ca pe o corporație, suntem incredibil de disciplinați în organizare. Avem procese, metode de comunicare, stocare etc ce vin din corporate și asta ne-a permis și o să ne permită în continuare să scalam rapid. Ce s-a schimbat tine de lucrurile pe care oameni noi le aduc, hobby-uri noi, pasiuni noi, experiențe noi.
În măsură de idee, a progresat enorm după rundele de testare cu sute de nevăzători. Ideea propriu zisă s-a conturat foarte bine și s-a simplificat la ceva painfully beautiful.
8. Care a fost investiția inițială?
Datele acestea sunt confidențiale, însă sunt sume mari, pentru un startup nou.
9. Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Lipsa de ambiție, lipsa de “grit”. Dacă nu exista ambiția și o pasiune pentru a nu te da bătut, rezultă în eșec. Nu-mi plac start-up-urile care nu mor, care tot sunt ținute în viață dar nu scaleaza.
Deci eșecul înseamnă să nu încerci sufficient.
10. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Înțelegeți clar o problema, o problema mare, o problema în creștere
Veniți cu soluții și iterati continuu împreună cu end customer
Scalati foarte rapid business-ul
Curiozități studenți UPB:
Cum combinați viața profesională cu viața personală?
Nu-i o recomandare pe care o dau tuturor, dar pot să spun eu cum le combin: sunt aceeași, este o singura viață. Nu o vreau despărțită, îmi dedic viața în primul rând pasiunii pe care o am pentru a crea lucruri ce aduc zâmbete, deci munca. În rest, am parte de o viață incredibilă în care am putut să fac enorm de multe lucruri. Am călătorit în 50+ țări, am o avere de hobby-uri pe care le practic și încerc să le duc la nivel professional, am creat o mulțime de lucruri și am în continuare luxul să o fac.
Poate o recomandare tuturor: întotdeauna faceți lucruri noi, întotdeauna începeți un hobby / pasiune / experiență noua. Numai așa vă dezvoltați și numai așa puteți veni cu idei innovative. Viață profesionala și viață academica ne învață să ne focusam pe un singur lucru, să devenim experți. Dar ideile vin din lucruri conexe, niciodată din expertiza. Experții nu pot inova.
De ce aptitudini ai avut nevoie să reușeșți atât de devreme în acest domeniu?
Prima, este auto-dezvoltare, toate au venit de la aceasta pasiune de a încercă zi de zi să fiu un pic mai bun. Și specific, aptitudinile pe care le-am învățat, în ordine:
– Public Speaking – de la a fi un timid tânăr ce nu avea curajul să ridice privirea către 3 oameni în timp ce vorbea, am ajuns la a avea peste 30 de mii de oameni în discursurile mele motivaționale. M-a ajutat foarte mult în business să pot să vorbesc bine și cu încredere
– Negociation & Persuassion – să poți să influențezi oameni, alt lucru ce este un must în antreprenoriat
– Leadership – Asta învăț foarte mult acum, și am avut norocul să învăț începând din clasa a 10-a când am fondat și prima mea afacere dar condus și prima mea echipa mare (20+ oameni). Și învăț în continuare, mai am 20-30 de ani de învățat aici.
Cum ai obținut bani pentru a-ți ridica afacerea de la start-up la firmă? (ai avut un job și ai lăsat deoparte din salariu pentru a investi în afacere, ai apelat la un credit de investițîi bancare sau la fonduri europene, la crowdfunding?)
Cred că întrebarea merge înspre cum iți găsești finanțare. Este un “chicken and egg problem”. Ca să obții finanțare trebuie să arați lucruri, că să arați lucruri îți trebuie finanțare. Însă în ziua de astăzi să prototipezi este mai ușor că niciodată și, pentru început, este ceva ce poți face part time. De îndată ce începi să înțelegi problema, să vi cu o soluție sau un plan, și ajungi să crezi sufficient în ea încât să mai vină 2-3 oameni pe lângă tine, atunci ai cu ce să mergi să ceri finanțare. Recomand invenstitii de tip angel la început. Bani sunt, trebuie doar să dovedim că avem ambiția să îi obținem, și atunci o să ajungă și la noi.
Cum ai găsit motivația necesară să meargi mai departe când lucrurile nu evoluau conform planului?
O constantă pare să fie că lucrurile nu merg conform planului, deci intră în zona de comfort să îl tot schimbam J. Eu am avut norocul să moștenesc un pic de ambiție de la părinții mei. Amândoi sunt persoane cu dizabilități locomotorii. Că să aibă grijă de mine și de sora mea (și ea persoana cu dizabilități), îi vedeam de mic cum pleacă de acasă la 7 AM și se întorc la 11 PM. Când vezi asta, de la o vârstă frageda, te molipsești un pic. Și asta mă ține motivat, știu că ei ar fi făcut de 10 ori mai mult ca mine.
Pe de alta parte sunt foarte încăpățânat, și încăpățânarea asta mă face să nu renunț. Numai de al n**** nu renunț, că să fiu sincer )
Cum ai început să urmezi acestă cale, a antreprenoriatului?
În clasa a 10-a am auzit despre programul Company of the Year de Junior Achivement, pin care proiecte antreprenoriale făcute de liceeni pot concura. Existau faze locale, naționale, și, o echipa din fiecare țară ajungea să își reprezinte țara la faza mondială. Am fost în această fază finală de 2 ori, în a 10-a și în a 11-a. Am iubit toată libertatea creative pe care o aveam construind business-uri, și au fost chiar profitabile de atunci.
Anul acesta Junior Achivement m-a desemnat ca primul român laureate în Global Business Hall of Fame, împreună cu Melanie Perkins, fondatoarea Canva. Incredibil cum, după mai bine de 10 ani, acea decizie de a concura într-un program antreprenorial, m-a adus aici.
Ce sfaturi ai pentru antreprenorii tineri aflați la început de drum în România, fără posibilități prea mari de finanțare?
Găsește o problema, înțelege-o bine
Vino cu o soluție ce chiar ajută, itereaza soluția cu end customer-ul. Nu îți trebuie resurse să o prototipezi, există moduri banale. Noi am dovedit .lumen prin a acționa noi cu mâna ce trebuia să facă sistemul.
Construiește o echipă în jurul ideii
Creați un plan bun, detaliat, ce trebuie iterat de câteva ori
Găsiți un investitor (sunt 3-4 rețele mari de tech angels în Romania)
Lucrați neoprit la acest proiect, Ignorați tot noise-ul din jur (chiar nu contează ce fac alte startupuri, în ce vacanțe merg alți colegi, sau în ce companie lucrează oricare prieten). Ignorați părerile altora despre ce faceți (dar nu ignorați părerile end customer-ului!!)
Change the world
Unde vezi .lumen peste 10 ani?
Ne-a luat >1000 de ani să avem aproape 30 mii câini ghid. În următorii 2 ani vreau să depășim asta cu .lumen. În 10 ani, vreau să știu că am adus cât mai multe zâmbete pe buzele persoanelor cu dizabilități (și nu numai).
De ce durează atât de mult ca un produs precum cel dezvoltat de tine prin .lumen să iasă pe piață?
Eu aș zice că durează incredibil de puțin. Tehnic, să creăm .lumen a devenit posibil în 2020.Tehnologia nu permitea înainte de asta. Suntem în 2021, și la un pas de a porni producția. Tehnologia este de mașini autonome și robotică, scalate la un produs ce îl poți purta. În automotive, durează 7 ani să introduci o tehnologie nouă. Noi reușim în 2, și nu avem sute de oameni.
În ce stadiu se află acum proiectul?
Validat cu peste 200 de nevăzători și la un pas de a intra în producție (produsul). Să nu uităm a în România nu există aproape nici un produs cu gradul acesta de complexitate dezvoltat complet aici, suntem singuri.
Ca și companie, închidem runda de tip Series-A, deschidem curând birouri internațional, și deschidem pre-orders publice în curând.
Ce sfaturi ai pentru antreprenorii care au o idee, dar își dau seama că nu e așa de simplu pe cât au crezut inițial? Cum putem rămâne focusați?
Daca viziunea este clară și este visul pentru care lupți, și dacă este ambiție la mijloc, lucrurile se întâmplă. Drumul e mai cârpit decât A1 și de multe ori te învârți ca la Ploiești, dar e o călătorie din care înveți multe.