Ciprian Cazacu este un antreprenor român care a fondat împreună cu fratele sau, Iulian Cazacu, easySales, un tech start-up de generație nouă din industria de eCommerce. După ce au derulat mai multe proiecte de outsourcing pentru comecianții online, Ciprian și fratele său au observat că afacerile acestora sunt încetinite de dificultățile pe care le întâmpină în integrarea și automatizarea vânzărilor pe mai multe canale și marketplace-uri. Folosindu-se de abilitățile tehnice și experiența în domeniul eCommerce ei au construit în 2019 o aplicație SaaS plug and play, care a atras în 2 ani peste 400 de utilizatori activi. În easySales, Ciprian este CEO și se ocupă de dezvoltarea și extinderea internațională a afacerii, atragerea de investiții, dar mai ales de construirea unei echipe valoroase, care îmbină armonios performanța, dezvoltarea personală și distracția. Sociabil, optimist șvizionar, Ciprian este adeptul parteneriatelor și al ecosistemelor care multiplică valoarea produsă de diferite comunități și acest lucru se reflectă direct în modul în care a construit platforma și conduce afacerea. El consideră că orice afacere este în primul rând un pilon important în dezvoltarea comunității și transpune acest principiu în activitatea de zi cu zi a companiei.
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Sunt un tip extrovert, visător și optimist. Cred că orice vis poate fi îndeplinit prin muncă, disciplină și perseverență.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Studenția a fost pentru mine o perioadă foarte frumoasă și plină de provocări. Cel mai mult am învățat să fiu responsabil. Am stat în Regie, în cămin, și am învățat să îmi port de grijă și să mă descurc singur. Am învățat că, dacă îmi doresc mai mult, trebuie să caut să mă dezvolt și în afara mediului academic. Simțeam că facultatea îmi oferă informații foarte specializate și valoroase, însă nu suficient de aplicate, practice. Ceea ce aș face diferit, ar fi să mă implic mai mult în activitatea academică și să transmit un mesaj mai clar despre lucrurile care sunt folositoare în noile tehnologii apărute.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Am început ca salariat și îmi place să experiementez diferite ipostaze, iar aceasta de antreprenor a venit ca un pas firesc după cea de salariat. Când ești antreprenor ai flexibilitatea și libertatea de a pune în practică ideile care, atunci când ești salariat, sunt adesea descurajate. Ca antreprenor, ai satisfacție mai mare, impact mai mare și trăiești mai intens.
- Cum ai ales ideea de afacere?
Ca orice afacere, și a noastră are o poveste în spate. Inițial am avut o alta idee. Am vrut să facem o platformă pentru feed-uri de pariuri sportive, aveam primii clienți, aveam know-how, aveam curaj, entuziasm și un plan bine pus la punct. Urma să ne finanțăm afacerea prin programul start-up națion care, din păcate, a durat atât de mult încât am pierdut oportunitatea de afaceri cu feed-urile. Practic, atunci când am obținut fondurile, a trebuit să ne regrupăm și ne-am orientat către zona de eCommerce, unde aveam experiență și cunoșteam problemele comercianților. Am lucrat împreună cu comercianții, primii noștri clienți și am construit o soluție care rezolvă barierele operaționale serioase de care se lovesc comercianții atunci când vor să își crească afacerea și să vândă online pe mai multe canale.
- Care au fost riscurile asumate la început?
În primul rând, ne-am asumat un risc financiar. Banii luați prin programul Start-up Națion ar fi trebuit returnați dacă afacerea nu reușea. Și, mai mult, atât eu, cât și fratele meu, am pus în această afacere toate economiile noastre, un risc considerabil dacă ne gândim că nu provenim dintr-o familie bogata. Nu în ultimul rând, am renunțat la oportunitatea de a promova și a construi o carierea în compania internațională în care eram angajat.
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Am avut și am în jurul meu foarte mulți oameni valoroși, cărora le solicit opinii și de la care primesc sfaturi, expertiză, recomandări și critici constructive. Însă rareori mă bazez pe o singură persoană sau un model, prefer să aflu și să adopt mai multe perspective.
- Ce era diferit după primul an de business?
După primul an de business au apărut și primele provocări: primii clienți, creșterea numărului de angajati, lipsa noastră de experiență și, mai ales, lipsa unui brand puternic. Ne-a ajutat foarte mult faptul că am pornit la drum cu un set de valori pe care le-am urmărit de fiecare dată și cea mai importantă dintre valori este cea legată de oameni – clienți, angajați, parteneri. Am construit un business cu oameni pentru oameni și acest lucru se reflectă în calitatea produsului, a suportului oferit clienților, dar și în mediul plăcut de lucru din firmă în ciuda țintelor foarte ambițioase pe care ni le propunem.
- Care a fost investiția inițială?
40K EUR
- Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Un eșec în afaceri este de fapt o oportunitate. Inveți să nu renunți, devii ambițios, creativ și continui să găsești soluții inovative prin care te adaptezi. Eșecul nu este niciodată final atunci când continui și mergi mai departe, până reușești. Este final doar atunci când renunți.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Informația este putere, este esențial să te informezi;
Planificarea, critica pentru o execuție bună;
Perseverența și, iar, perseverența.
Curiozități studenți UPB:
- Marius – Ingineria Aerospațiala – Anul II Master
Cum combinați viața profesionala cu viața personală?
Ce viață personală ? …Glumesc, ca în orice activitate, există provocari, și aceasta este una dintre ele. Însă încerc să echilibrez cat de mult pot timpul alocat și, atunci când este necesar, să mă adaptez acordând o atenție mai mare într-o direcție sau alta. Sunt adeptul menținerii echilibrului și cred că orice om este mai productiv atunci când are o viață personală împlinită și este fericit. Nu este usor, dar este cea mai bună strategie.
- Cătălin – Automatică și calculatoare – Anul IV
Cum ai început? De ce aptitudini ai avut nevoie să reușești atât de devreme în acest domeniu?
Am început încă din timpul facultății, cu o altă afacere. Ca să reușești ai nevoie de curaj, ambiție, determinare și deschidere. Trebuie să fii pregătit să eșuezi, să cazi și să te ridici, fără să te uiți înapoi.
Care crezi că sunt abilitățile esențiale pe care un student antreprenor trebuie să și le însușească pentru a intra în antreprenoriat?
Studenții au nevoie de cultură antreprenorială. Sunt multe informații esențiale în ceea ce privește structura și responsabilitățile legislative și financiare necesare deținerii unei companii. Trebuie să te documentezi și să identifici toate procedurile pentru că te lovești de multe obstacole operaționale, birocratice.
Atunci când intri în antreprenoriat sunt multe lucruri pe care nu le știi, dar le poți afla, poți identifica în cercul de cunoștințe oameni care te pot ajuta. E important să identifici corect problema și apoi să apelezi la oamenii din jur pentru a obține sprijin sau know-how. De aceea, e important să iți construiești din timp și să dezvolți o rețea cât mai vastă de cunoștințe și parteneri pe care să te poți baza.
- Robert – Electronică și Calculatoare – Anul II
Ce domenii consideri că se vor dezvolta în viitor, oferind noi oportunități pentru tinerii antreprenori?
Tehnologia și robotica vor propulsa toate domeniile și industriile – de la afaceri, sănătate, educație la protecția mediului înconjurător și politică. Asistăm la o nouă revoluție tehnologică alimentată de adopția în masă a tehnologiei în toate domeniile. Este o perioadă prolifică pentru antreprenori și start-up-uri și vedem acest lucru în numărul tot mai mare de tech-uri care obțin finanțări în toate domeniile.
- Mihail – Automatică și calculatoare – Anul III
Cum scalezi un business?
Pentru a scala, contează echipa, dezvolți prin oameni, nu singur. Apoi, cunoștințele, inovația, trebuie să înveți tot timpul și să fii permanent în contact cu domeniul în care ai deschis business-ul. Ca să dezvolți și mai mult afacerea, e important să măsori și să identifici care sunt cele mai eficiente strategii de creștere, să le standardizezi și să le automatizezi in asa fel încât să le poți replica la scara mare într-un timp cat mai scurt.