Luna aceasta, în cadrul seriei #ÎntreabăUnAntreprenor, îl avem invitat pe Voicu Oprean, CEO și fondator al AROBS Transilvania Software.

Voicu Oprean a fondat AROBS în urmă cu 25 de ani, iar astăzi, echipa AROBS are peste 1000 de specialiști în birourile sale din România și din întreaga lume. AROBS este cea mai mare companie IT listata, până în prezent, pe piața AeRO a Bursei de Valori București.

În calitate de fondator și CEO, viziunea lui Voicu este de a crește continuu AROBS prin crearea de produse software inovatoare, furnizarea de servicii de dezvoltare software de ultimă generație și realizarea de achiziții strategice ale companiilor de IT care sunt în sinergie cu strategia de afaceri a Grupului AROBS. În același timp, AROBS se concentrează pe crearea unui spațiu de dezvoltare și creștere continuă pentru oamenii săi, fiind una dintre puținele companii listate care implementează un Plan de „stock option.”

Voicu este antreprenor în serie și investitor în multe startup-uri – NewCar4Future, Extasy, RFMeter, Skillview și altele. El oferă, de asemenea, mentorat și coaching în afaceri pentru multe startup-uri și generații de antreprenori. Voicu este, de asemenea, membru fondator al Cleverage – specializare pe medtech.

Voicu a absolvit Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca cu o diplomă de licență în Automatizarea Calculatoarelor și un master în Administrarea Afacerilor de la Universitatea Babeș-Bolyai. De asemenea, a absolvit EMBA de la Universitatea de Economie și Afaceri din Viena ( Wu Wien –  Wirtschaftsuniversität Wien ) în 2008, London Executive Business School în 2018 și Programul Președintelui în Leadership YPO la Harvard Business School în 2021.

Mai multe detalii despre Voicu Oprean aici: https://ro.linkedin.com/in/voicuoprean

Întrebări UPBizz:

  1. Cum te descrii în câteva cuvinte?

Numele meu este Voicu Oprean și sunt un antreprenor român. Sunt fondatorul AROBS, care este în prezent cea mai mare companie de tehnologie listată la Bursă de Valori București. De asemenea, sunt investitor în mai multe startup-uri, precum NewCar4Future, Extasy, RFMeter, Skillview și altele. Pe lângă asta, ofer mentorat și coaching în afaceri pentru multe startup-uri și generații de antreprenori. Sunt și membru fondator al Cleverage – specializat în medtech.

  1. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?

Sunt absolvent al Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca, cu o licenţă în Automatizări Calculatoare, precum şi un Masterat în Administrarea Afacerilor absolvit la Universitatea Babeş Bolyai.

După facultate, am ajuns în State. Vedeam cum toți colegii și prietenii mei pleacă din țară și am decis să mă înscriu în programul Work&Travel ca instructor de karate. Mă înscrisesem și la MBA și eram eligibil pentru a pleca în America prin acest program. Cam o lună am fost instructor de karate în California, până când am ajuns, din întâmplare, să depanez calcultatorul cuiva. Așa am ajuns să fiu recomandat unei firme care angaja IT-iști.

Am rămas în State până când mi s-a terminat perioada de viză, după care m-am întors în România și m-am angajat la o firmă italiană de software, unde ownerul italian a considerat că dorința mea de a-mi finaliza un master e incompatibilă cu jobul de pe atunci.

Soția mea, Delia, pe atunci era prietena mea, mi-a spus că o să găsesc o soluție. Și așa s-a și întâmplat.

  1. De ce antreprenor și nu salariat?

Viața am văzut-o ca pe competiție, și în linii mari o văd și astăzi foarte similar. Mereu am avut un spirit antreprenorial bine dezvoltat. Când eram în facultate, am deschis un club de karate. L-am închis după trei luni, pentru că nu mă puteam concentra la școală. După ce m-am angajat, am deschis un centru de fitness. Ajunsesem să am trei săli, era începutul anilor ’90, prin 1995. A fost prima mea afacere.

  1. Cum ai ales idea de afacere?

Am pornit la drum cu AROBS pentru că voiam să fac ceea ce îmi place, și anume, programare. Totuși, voiam să aduc o abordare complet nouă față de cea cu care care eram obișnuit la firma la care lucram în trecut (o firmă italiană) și la celălalte companii de pe piața românească de IT. Eram proaspăt întors din SUA și erau puţine firme de IT în România la acel moment. Mi-am dat seama că mulţi dintre colegii mei pleacă în străinătate din această cauză. Aici a fost declicul meu. Am zis că putem face IT în România pentru firmele din afară şi aşa a pornit modelul de business.

  1. Care au fost riscurile asumate la început?

Era mult mai riscant să ai propria afacere decât să fii un simplu angajat. În primul rând, lipsea stabilitatea unui loc de muncă normal. Spre exemplu, în primii ani, unul dintre clienţii importanţi ne-a anunţat de pe o zi pe alta că renunţă la noi. Jumătate din echipă era pe proiectul acela. Pentru mine a fost un moment de cotitură. Atunci mi-am dat seama că proprietatea intelectuală şi knowledge-ul pe care le ai sunt foarte importante, la fel şi relaţia cu clientul. Nu te poţi aştepta ca un client să renunţe la echipa ta ca apoi acelaşi client să-ţi ia o parte din echipă pentru a continua proiectul. Am învăţat că nu trebuie să ai un client de care să depinzi.

  1. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?

În 2001, am lucrat cu Cor Geertsma și cu Marcel Anghel, de la Nethrom / ISDC din Cluj. Sprijinul lor a venit prin programul de leadership deBaak, iar mentorii ne-au ajutat să restructurăm afacerea în anii de după criza și să pregătim viitoarele direcții strategice de dezvoltare a companiei.

  1. Ce era diferit după primul an de business?

Nimic, eram un programator printre alți programatori 😊.

  1. Care a fost investiția inițială?

Am început să lucrez singur în apartamentul părinților, iar apoi m-am mutat cu zece colegi într-un apartament de trei camere. Aceasta era varianta românească a garajului american. Mă înțelegeam extrem de bine cu colegii mei și mă bucur să spun că unii dintre ei încă sunt alături de mine în prezent.

  1. Ce îseamnă un eșec în afaceri?

Mulți antreprenori nu sunt conștienți de faptul cele mai multe idei nu vor ajunge să fie lansate în piață. Astfel, suferă o dezamăgire uriașă în momentul în care ideea lor nu are succes. Mulți antreprenori acceptă greu acest verdict și renunță. Din punctul meu de vedere, eșecul în afaceri apare în momentul în care ai renunțat. Este important ca antreprenorii să nu se oprească. Pot fie să reinventeze aceeași idee, fie să încerce ceva nou.

  1. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.

Primul sfat ar fi să înveți în mod continuu.

Al doilea ar fi să îți dezvolți continuu competențele în domenii tehnice și de business.

Al treilea sfat este să fii persistent. Acest lucru m-a ajutat atât în viața personală, cât și în cea profesională.

Curiozități studenți UPB:

  1. Cum putem identifica nișele cu potențialul cel mai mare de dezvoltare?

Este o muncă imensă de cercetare, poziționare, produs, preț, un dram de noroc, dar și mult curaj. Nu există rețeta perfectă, trebuie să o descoperiți singuri, de la caz la caz.

  1. Ce pași ați urmat în dezvoltarea produselor proprii?

Am ascultat cu atenție piața, Voice of Customer, am analizat mereu necesitățile partenerilor și am livrat ceea ce aveau nevoie pentru businessul lor.

  1. De unde credeți că ar trebui să înceapă un tânăr cu un capital relativ redus (ex. 1000 euro de investit în afacere)?

Primul lucru pe care ar trebui să îl facă este să aibă curaj și să înceapă. Apoi, să aibă toate cele din răspunsul de la prima întrebare.

  1. Ce v-a inspirat să creați AROBS și cum anume ați ales domeniul de activitate? Care a fost prima provocare în construirea afacerii?

Ideea de la care am pornit la drum cu AROBS era să fac ceea ce îmi place, și anume, programare, dar și să îi încurajez pe tineri să rămână în țară. Am considerat că putem face IT și în România pentru firmele din afară.  Și mai apoi, produse software în România pentru digitalizarea companiilor și instituțiilor românești.