Radu Savopol este un antreprenor român cu experiență de 20 de ani în domeniul HoReCa, reușind să transpună cu succes concepte similare în diverse regiuni geografice ale țării, ultimul proiect și cel mai important din cariera de antreprenor al domnului Savopol fiind lanțul de cafenele 5 to go, conceput din dorința de a oferi o cafea bună la prețul corect, de a oferi o experiență zilnică consumatorului de cafea to go ce trece pragul unei cafenele 5 to go; reușind să uniformizeze atât serviciile cât și calitatea cafelei în toate cele peste 150 de locații.

Totodată,  domnul Savopol a creat și designul interior al locațiilor, fiind designer de interor și punând mare accent pe ambianța locațiilor pentru a fi primitoare atât pentru liceeni și studenți cât și pentru corporatiști.

Recent, 5 to go a fost nominalizat în TOP 3 pentru cel mai bun lanț de cafenele din Europa Centrală și de Est în cadrul celui mai mare simpozion de HoReCa din EUROPA, iar acum Radu este alături de studenții din UPB și a răspuns întrebărilor acestora prin campania Centrului de Antreprenoriat UPBizz #ÎntreabăUnAntreprenor.

  1. Cum te descrii în câteva cuvinte?

Aș spune ambițios, determinat, inovativ, cu mare pasiune pentru artă, design și antreprenoriat.

  1. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?

Am ales să urmez cursurile Facultății de Arte, pentru că mi-a plăcut designul de mic, am desenat foarte mult, mai ales caroserii de mașini.

În timpul facultății am lucrat ca barman în primele baruri ce s-au deschis pe Calea Victoriei și de acolo cred că am prins gustul cafelei și cocktailurilor.

După facultate m-am dus către zona de grafic design. Dar nu am profesat în domeniu și cred că asta aș face diferit acum, dacă ar fi să mă întorc în timp – aș studia pe zona asta mai mult, aș aprofunda cunoștințele dobândite în facultate. Am încercat pe de o parte să continui, ca drept urmare că eu creez designul paharelor 5 to go, dar simt că puteam duce mult mai departe această pasiune a mea.

  1. De ce antreprenor și nu salariat?

Nu am lucrat niciodată într-o multinațională și nici nu am vrut. Am fost antreprenor de la bun început și cred că lucrurile au venit de la sine, nu mi-am propus că asta voi face. Au fost date de deciziile pe care le-am luat în anumite momente cheie. De exemplu, în 2001 m-am mutat în Sinaia, unde-am stat până prin 2014 și acolo mi-am dezvoltat primele business-uri. Așa a apărut primul pub, Old Nick Pub-ul din Sinaia care a funcționat 20 de ani. Apoi am revenit în București și așa a apărut și 5 to go.

  1. Cum ai ales idea de afacere?

Ideea a venit pur și simplu, la o cafea. Simțeam că e momentul să trec la un alt nivel, să înep ceva nou ca urmare a revenirii în București și să mă dezvolt totodată. Ce știam? Că vreau să construiesc un business pe zona de cafea, că am nevoie de o idee simplă, de un concept unic și observasem un trend în afară în special pe zona de ”to go”, care încă la noi nu era dezvoltat. Mă documentasem pe subiect, aveam atâția ani în spate de antreprenoriat, cunoșteam piața și atunci am început să le spun câtorva prieteni apropiați, și ei din HoReCa, despre ideea mea. Și lor li s-a părut una foarte bună. De aici și până a începe să implementăm conceptul de ”unique price” și să apară brandul 5 to go n-a mai fost decât un pas.

  1. Care au fost primii pași în direcția demarării afacerii?

Eu nu stau foarte mult pe gânduri atunci când am o idee. Sigur, dacă simt că e una potrivită.  Așa că imediat încep să și dezvolt lucrurile. Legat de 5 to go, din secunda doi după ce am știut că am ideea de business, am luat la pas Bucureștiul să caut un loc potrivit, un spațiu pentru prima cafenea 5 to go. Și l-am găsit în Piața Lahovari, vizavi de Teatrul Țăndărică. Avea 12 metri pătrați și a fost exact ceea ce aveam nevoie atunci ca să pornim business-ul. De acolo a început povestea 5 to go.

  1. Care au fost riscurile asumate la început?

Cred că în primul rând a fost vorba despre incertitudine – pentru că nu știi cum va primi publicul ideea și dacă așteptările tale de business se aliniază sau nu cu nevoile clienților. Dar asta nu m-a făcut să dau înapoi. Mai ales că mi s-a confirmat destul de curând după deschidere, prin feedback-ul din piață, că ideea e bună și clienții au primit cu bucurie conceptul nostru. Și cred că i-a atras și sloganul nostru pozitiv – Smile, there’s coffee. Sigur că a mai fost și gândul că nu știi dacă se va susține business-ul, cât va crește și cât de rapid, dar îmi place să-mi asum riscuri și am crezut de la bun început în ideea mea, așa că am pornit încrezător că ceva bun va rezulta din toate astea.

  1. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?

Bunicul din partea tatălui meu, el este cel care m-a inspirat cel mai mult și de la care am preluat și ideea de frumos, curiozitatea de a citi despre artă și de a merge pe direcția asta. El a fost ofițer în marina regală, iar după ce s-a pensionat s-a apucat de pictură, fiind fără studii. Din păcate, a murit când eu aveam 8 ani.

  1. Ce era diferit după primul an de business?

Foarte multe au fost diferite. În primul rând că nu ne așteptam la un feedback atât de bun și la o creștere atât de rapidă a afacerii. În 2015 am deschis 10 locații și am primit și două premii, ceea ce ne-a motivat foarte mult. Dar, peste toate, surpriza cea mai mare a venit la 3 luni de la deschidere când am primit prima solicitare de franciză. Nici nu ne gândisem la asta până atunci, a venit total neașteptată cererea. Acesta a fost un moment cheie pentru business-ul 5 to go.

  1. Care a fost investiția inițială?

Am pornit cu o investiție inițială de 10,000 euro, sumă investită în prima cafenea 5 to go, de 12 metri pătrați, din Piața Lahovari.

  1. Ce inseamna un eșec în afaceri?

Cred că pentru fiecare poate însemna ceva diferit sau poate fi perceput în moduri diferite. Eșecul este, sigur, atunci când vezi că business-ul tău nu mai dă randament, că ideile tale nu mai atrag publicul, că nimic nu mai funcționează, din diverse considerente legate atât de industrie, de profilul clienților, cât și de modul de gestionare a business-ului. Dar de ce vreți să vorbim despre eșec? J

  1. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.

Cred că e important ca ideea de business să fie una care să garanteze succesul, să ai oamenii potriviți alături, pentru că nu poți face lucrurile decât bazându-te pe încrederea echipei tale, și să ai determinare și ambiție – industria HoReCa e plină de provocări și trebuie să știi să ții mereu pasul cu trendurile, să evoluezi și să dezvolți constant business-ul pentru a reuși.

 

Curiozități studenți UPB:

Catinca – Anul I – Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor

1.Cum a venit ideea 5 to go?

Ideea 5 to go a venit chiar la o cafea, discutând cu un prieten. Eram într-o perioadă în care analizam mult tendințele din HoReCa de aici, dar și din afara țării, aveam mai multe idei în minte care până la urmă au dus la acest concept, de ”unique price” și care, iată, a fost unul de impact pentru public și, deci, câștigător. Așadar, ideea a venit dintr-o necesitate pe care-am simțit-o în piață și pe care-am gândit-o simplu.

 

2.Care a fost cel mai greu lucru în dezvoltarea acestui proiect?

Începutul a fost complicat, pentru că nu gândisem business-ul în detaliu pe mai mulți ani, așa că nu aveam setat clar în minte un plan și nici echipa cu care voi porni la drum. La început am fost eu și Lucian Bădilă, și el fondator 5 to go. Am decis să o luăm treptat și să ne adaptăm situațiilor pe care le vom întâmpina. Eu mă bazam mult pe toată experiența de ani de zile în antreprenoriat, deci aveam cunoștințe solide, dar sigur că puteau apărea multe situații imprevizibile.

 

3.Ce fel de abordare ar trebui să ai asupra provocărilor care vin?

Experiența te învață, deci asta ajută mult în a gestiona provocările care apar. Apoi calmul. Cred că deciziile importante nu vin dintr-un impuls generat de teamă sau nesiguranță. Dacă ești la început de drum și nu ai experiență în business, cred că ajută mult să te sfătuiești cu cineva, dacă nu din zona ta de business, măcar din antreprenoriat sau cel puțin cu experiență de viață, cu ani în spate de muncă. Un om la fel sau mai pasionat ca tine de ceea ce face, care e perseverent, motivat și dedicat în jobul lui. Și mai cred, din nou, că e important să analizezi alte business-uri, să vezi ele ce-au făcut bine, ce-au făcut rău în situații similare, ce decizii au luat și cum le-au influențat pe mai departe. Internetul e o sursă bună în acest caz și e la îndemâna oricui. Folosiți-l, deci, ca inspirație și documentare.

 

Emilia – Anul II – Ingineria Produselor Alimentare

Ce v-a motivat de-a lungul timpului?

 

Interacțiunea cu clienții și pozitivismul lor – îmi place foarte mult să iau feedback de la ei, să merg din cafenea în cafenea și să vorbesc cu ei, cred foarte mult în acest tip feedback iar ceea ce-mi transmit ei, energia lor, aprecierile, mă fac să continui, să vreau să dezvolt mai mult business-ul, să livrăm noi concepte, idei, acțiuni și evenimente pe placul lor.

 

Elena – Anul II  – Ingineria Produselor Alimentare

1.Ați reușit să vă mutați perioada asta activitatea în online? Daca da, cum ați făcut acest lucru?

 

Încercăm mereu să fim activi pe zona de social media și să ne ținem aproape publicul. Primim constant mesaje de la fanii 5 to go și răspundem fiecăruia în parte. În această perioadă am mers pe aceeași premisă, dar nu ne-am mutat cu totul în online. Activitatea noastră a continuat atât pe teren, prin amenajarea de noi locații 5 to go, cât și la birou, acolo unde-am pus cap la cap idei pentru relansarea de după criză. Un prim pas în acest sens a fost campania ”More coffee less bucks” pe care-am lansat-o deja odată cu redeschiderea cafenelelor din data de 5 mai. Prin această campanie ne propunem ca, până la finalul anului, să facem cinste cu o cafea clienților care achiziționează orice cafea espresso, espresso lung sau americano.

O acțiune care s-a concretizat exclusiv în online în perioadă de criză a fost aceea prin care le-am arătat fanilor brandului 5 to go câteva produse proprii cu care dorim să intrăm în zona de retail și le-am cerut feedback în acest sens. Le-am spus despre ce tip de produse e vorba și le-am arătat designul la care ne-am gândit pentru ele, la ambalaj. Ne-am bucurat să primim un feedback foarte bun în online din partea lor.

 

  1. Care a fost începutul dumneavoastră ca antreprenor, cum a început totul?

Începutul în antreprenoriat a fost neașteptat, în sensul că nu preconizam că voi urma acest drum. Am terminat Facultatea de Arte, dar nu am profesat în domeniu. După facultate mi-am deschis o firmă împreună cu un prieten, o firmă de grafică și publicitate. Printre primele mele contracte a fost unul cu Mega Image, primul magazin de pe Ștefan cel Mare. Am lucrat pentru ei, le-am făcut ecusoane, etichete, flyere. Apoi am lucrat cu o agenție imobiliară: ei cumpărau apartamentele, eu făceam designul, le amenajam și le vindeam. Iar mai apoi, în 2001, m-am mutat la Sinaia, acolo unde-am deschis primul meu pub, Old Nick Pub, care-a funcționat vreme de 20 de ani.

 

Alexandra – absolventa -Facultatea de Inginerie Electrică- Informatică Aplicată

Cum a început cariera de antreprenor?

 

Cariera de antreprenor a început alături de un prieten cu care mi-am deschis o firmă de grafică și publicitate. Deci nu am fost de la bun început în industria HoReCa, dar lucrurile s-au așezat treptat, la timpul lor. După acest business a urmat o perioadă în care am lucrat cu o agenție imobiliară unde făceam designul pentru apartamente și le amenajam. A fost o perioadă frumoasă, creativă și de bun augur pentru mine.

 

Maria Luiza – Master Anul II – Facultatea de Automatică și Calculatoare

Cum să alegi în ce business să investești?

 

Eu mă bazez foarte mult pe feelingul personal și pe cunoștințele și experiența dobândite în 20 de ani de antreprenoriat. Toate vin cu timpul, știi la un moment dat, ca și în multe alte domenii, când e bine să faci un pas mai departe. În business trebuie, în primul rând, să crezi 100% în ideea ta. Și să ai și câțiva oameni pe care să te poți baza, să știi că pornești la drum alături de ei. Mai trebuie să cunoști foarte bine și industria în care vei dezvolta business-ul, pentru că așa vei afla multe informații și despre publicul tău. E o muncă continuă de documentare, analiză și strategie care te va conduce către o idee bună și, mai apoi, către un business care îți poate garanta succesul.

 

Cezar – Anul II – Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației

Dacă îmi doresc să obțin o franciză 5 to go, care sunt etapele prin care treci pentru obținere sau care este procesul pentru obținere, și ce înseamnă mai exact să ai o franciză?

 

Pentru a obține o franciză 5 to go, pașii sunt destul de simpli. Se completează un formular care se găsește pe site-ul nostru: https://fivetogo.ro/franciza/ Prin acest formular încercăm să vă cunoaștem mai bine, să aflăm chestiuni despre formarea profesională, relații interpersonale, experiență în vânzări, așteptările pe care le aveți pe mai departe sau suma pe care o puteți investi în franciză. Tot pe această pagină din site se găsesc toate informațiile legate de franciză – criteriile de eligibilitate. Printre ele se regăsesc – perioada minimă de contract, taxă franciză, suprafață medie a spațiului necesar pentru un astfel de tip de business. După trimiterea formularului, un membru al echipei noastre analizează cererile primite și vă contactează pentru extra detalii. Pentru că avem foarte multe solicitări de francize, este ideal ca atunci când vă gândiți la o franciză 5 to go să aveți în minte și un anume spațiu pentru business care să corespundă criteriilor. Sigur, acest spațiu să și existe fizic, să-l putem analiza împreună apoi și să putem decide dacă e cel mai potrivit pentru o viitoare franciză 5 to go.

Ce înseamnă să deții o franciză? Înseamnă responsabilitate în primul rând, experiență de vânzări, management și antreprenoriat, înseamnă lucrul cu angajați, furnizori și clienți, timp pe care-l petreci în locație, poate chiar non-stop dacă ești la început și nu-ți permiți să angajezi barista. Totodată, înseamnă și să te supui unor reguli cu care vine la pachet franciza, precum amenajarea spațiilor, campaniile  sau evenimentele care se decid la nivelul întregului grup 5 to go, dar sigur, înseamnă și multe beneficii, consultanță, sfaturi, training-uri pentru francizați și barista, calificări. Nu în ultimul rând, o franciză aduce cu sine relații de prietenie, încredere și o mare familie.

 

Denisa – Anul III Facultatea de Chimie Aplicată și Știința Materialelor -Controlul și expertiza produselor alimentare

Ce înseamnă succesul pentru dumneavoastră?

Nu-mi place să-l definesc, poate pentru că mulți asociază brandul 5 to go cu succesul și mereu sunt întrebat dacă sunt un om de succes sau cum am ajuns să dețin un brand de succes. În schimb, îmi place să-l transcriu prin muncă continuă, prin perseverență, ambiție și o reală dorință de a face lucruri bune, de calitate, pornind de la idei simple, dar de efect. Succesul e muncă, multă muncă. Și mult timp alocat business-ului.

 

Andreea – Licența Anul I – Facultatea de Automatică și Calculatoare – Ingineria sistemelor

Care sunt primii pași pe care îi poate face un student ce își dorește să își creeze propria afacere, cum ar fi o cafenea?

 

O idee. Asta aș spune. Să aibă o idee inedită, să vină cu ceva diferit, cu un plus față de ce are industria de cafea la momentul actual. Să analizeze competiția, să vadă ce-i lipsește. Să se gândească la resursele de care dispune, la ce bani poate investi, să gândească un plan de afacere, la cum se poate dezvolta în timp, la ce produse să vândă, la ce oameni are în jur și dacă și cât se poate baza pe ei. Sunt multe de luat în calcul, dar e important să facă lucrurile treptat. Industria HoReCa e plină de provocări și e important ca un tânăr antreprenor să o studieze de la bun început ca să-și poată seta așteptările și să-și creeze corect planul pentru business-ul propriu. Ambiție, perseverență, răbdare. Sunt și ele elemente cheie care definesc, din perspectiva mea, primii pași în business. Dar, revin, totul pornește de la o idee. Simplă, dar de efect.