Întrebări UPBizz:
1. Cum te descrii în câteva cuvinte?
Răspuns: Sunt o persoană proactivă și creativă, pasionată de antreprenoriat și inovație. Cu o abordare analitică și orientată spre rezultate, îmi place să abordez provocările cu entuziasm și să construiesc soluții durabile.
2. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum)ai face ceva diferit?
Răspuns: În timpul studenției, am fost activă în diverse proiecte și am participat la evenimente de networking. Cu experiența actuală, aș acorda mai multă atenție dezvoltării abilităților practice și construirii relațiilor în mediul de afaceri.
3.De ce antreprenor și nu salariat?
Am ales antreprenoriatul pentru libertatea de a implementa idei proprii și pentru provocările constante pe care le aduce. Îmi place să îmi asum riscuri și să contribui la construirea a ceva propriu, în loc să urmez un drum deja trasat.
4. Cum ai ales ideea de afacere?
Prima idee de afaceri a venit din pasiune pentru profesia mea de arhitect și am construit biroul nostru de proiectare de arhitectură UNITH2B Architects, împreună cu asociata mea Anca Brandiburg, unde proiectam și urmărim construcția de proiecte din domeniile: educație, medical, sportiv & entertainment dar și rezidențial în peste 15 orașe din România. A doua, a treia și a patra idee de afaceri au provenit din iubirea mea pentru turism și potențialul enorm al României în acest sens și anume construirea platformei de locații turistice de excepție: ROBELO Romanian Best Locations, dupa aceea The Makers compania de consultanță în HORECA unde împreună cu partenerii noștri extraordinari EUROLINES, CITYGRILL si BITSOFT livrăm de la concepte, planificare, constructie, renovare pana la manageriere, operaționalizare, marketing și vânzare adică de la A la Z tot ce are nevoie un beneficiar din HORECA dar și implicarea ca partener în Resortul Valea Verde din Cund, un boutique hotel în inima Transilvaniei rurale.
5. Care au fost riscurile asumate la început?
Riscurile au inclus investiții financiare semnificative, necesitatea de a construi o bază de clienți și promovarea brandului nostru. Am ales să ne pregătim temeinic, să înțelegem riscurile și să dezvoltam strategii pentru a le gestiona printr-o planificare atentă și adaptabilitate la schimbările din piață.
6. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Da, am avut întotdeauna mentori cu o vastă experiență din domeniu de constructii dar în egală măsură din alte domenii, dar având experiența vastă și de top ca antreprenori. Învățăturile lor au fost inestimabile,contribuind la dezvoltarea mea ca antreprenor și la evoluția afacerii noastre.
7. Ce era diferit după primul an de business?
După primul an, am acumulat experiență valoroasă și am învățat din succese și eșecuri. Am ajustat strategiile de afaceri, am dezvoltat relații solide cu clienții și am construit un mod de lucru mai puternic,organizat și adaptat echipei noastre de arhitecți.
8. Care a fost investiția inițială?
Investiția inițială a inclus resurse financiare pentru dezvoltarea companiei și reziliența față de costuri lunare cu salarii și Hard-& Software, precum și cheltuieli administrative. Am fost atentă la gestionarea bugetului pentru a asigura o creștere sustenabilă.
9. Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Un eșec în afaceri poate însemna fie o adaptare nereușită la schimbările de pe piață, fie nerealizarea obiectivelor stabilite. Un esec este întotdeauna o oportunitate să învățăm și să ne regândim strategiile pentru a ne îmbunătăți. Esecul este esențial pentru reușită deoarece îți activează toate resursele și capacitătile pe care le ai ca antreprenor.
10. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
- Adaptabilitate și învățare continuă: Fiți deschiși la schimbare, ajustați-vă strategiile în funcție de feed-back și învățați constant din experiențe, atât din succese, cât și din eșecuri. Căutați-vă mentori inspiraționali care vă sunt alături, ei sunt adevărata comoară în viața unui antreprenor pe lângă echipa voastra. Deveniți parte dintr-o organizație antreprenorială preferabil una care vă implică în proiecte voluntare pentru comunitate și țară. Este o infinită sursă de inspirație, de mentori, de colegi și chiar și prieteni, dar vă dă și sentimentul ca faceți parte din ceva care face o diferență și are un sens profund pentru comunitate.
- Plan de afaceri bine structurat: Dezvoltați un plan cuprinzător care să acopere obiectivele, strategiile, analiza de piață și proiecțiile financiare.
- Cercetare de piață solidă: Înțelegeți nevoile clienților și identificați oportunitățile din piață prin cercetare detaliată.
- Last but not least: Abordați viața antreprenorială cu încredere și curaj! Puneți-vă țelul cât de sus se poate, că acel țel va fi motorul vostru sau busola voastră. Formulati-vă acest țel chiar și în scris!
Curiozități studenți UPB:
1. Cum să crești o afacere deja existentă? De unde primești bani în etapa inițială?
Creșterea unei afaceri existente implică în primul rând curaj, perseverență, mentori și o echipă bună dar și diversificarea ofertei, extinderea piețelor și îmbunătățirea continuă a eficienței operaționale. Finanțarea poate proveni din surse variate, cum ar fi împrumuturi bancare, investitori, creșterea capitalului propriu sau parteneriate strategice dar desigur și de la părinți și prieteni. Dacă nu îi poți convinge pe aceștia atunci poate că afacerea ta nu este încă calibrată sau matură. Pentru toți acești parteneri este ideal un plan de afaceri solid și prezentarea avantajelor strategice.
2. Cum să accesezi fondurile europene?
Accesarea fondurilor europene implică etape specifice. În general, trebuie să identifici programele care se potrivesc afacerii tale, să completezi documentația necesară și să te conformezi regulilor specifice programului. Consultarea ghidurilor disponibile pe site-urile dedicate și implicarea în rețele de afaceri și evenimente tematice pot fi utile uneori chiar vitale inclusiv dacă lucrați cu consultanți din domeniu deoarece e foarte important ca voi, ca antreprenori să înțelegeți cum sunt gândite finanțările și care sunt cerințele și condițiile necesare pentru proiectul ce va fi depus spre finanțare.
3. Care a fost cel mai greu lucru în dezvoltarea companiei?
Cel mai dificil aspect în dezvoltarea companiei noastre a fost, probabil, gestionarea creșterii rapide. A trebuit să adaptăm rapid structurile și procesele in terne pentru a menține calitatea serviciilor și satisfacția clienților, în timp ce ne-am extins.
4. Din experiența acumulată de-a lungul anilor, în ce domeniu de business ai investi acum, ca rata de succes să vină treptat, iar riscurile să fie din ce în ce mai mici?
Tot in domeniile în care am investit pana acum, deoarce le-am validat de a lungul anilor și mi-au dat și îmi dau placerea, satisfacția și provocarea de care am nevoie pentru o viață împlinită și inspirațională. Dar aș investi și în domeniul tehnologiei și inovației, domeniul cu o creștere exponențială, este un proiect în curs. Împreună cu asociata mea Anca Brandiburg lucrăm la o aplicație AI în domeniul nostru de construcții care permite echipelor diversificate să colaboreze simplu, sigur și rapid între ei și să aibă direct integrat inovații de AI în aplicația respectivă.
5. Cum poți porni o afacere de la zero? Cum poți face rost de banii necesari? Ce trebuie să ai în vedere atunci când vrei să începi o afacere?
Pornirea unei afaceri de la zero implică mai mulți pași:
- Plan de afaceri solid: Dezvoltă un plan detaliat care să acopere conceptul afacerii, piața țintă,concurența și strategia de dezvoltare
- Finanțare: Identifică sursele de finanțare, cum ar fi economiile personale, împrumuturi de la familie/prieteni, finanțări guvernamentale sau investitori îngrijorați de start-up-uri.
- Validare a ideii: Testează ideea pe piață, obține feedback și ajustează planul conform necesităților pieței.
- Conformare legală: Înregistrează-ți afacerea și îndeplinește toate cerințele legale și fiscale.
- Networking: Construiește relații cu profesioniști din industrie, mentori și alți antreprenoripentru a beneficia de sfaturi și sprijin.
Fiecare pas necesită atenție la detalii și perseverență. Este important să fii pregătit pentru provocări și să fii flexibil în adaptarea strategiilor pe măsură ce afacerea evoluează. Si foarte important Have fun & Enjoythe Ride!