Iulia Petrescu, 25 ani, fostă studentă la The Entrepreneurship Academy București. Mi-am deschis prima companie la 19 ani alături de o colegă de facultate, ce a constat într-un mic magazin online cu decorațiuni interioare. Această primă firmă a fost mai mult un experiment/practică în viață reală pentru a mă scoate din zona de confort și a înțelege cu adevărat cum este să ai o firmă și ce greutăți întâmpini. Desi speram să fim următorii Steve Jobs și Bill Gates să revoluționăm industria din prima, bineînțeles că nu ne-a mers prea bine, nici nu ne-am prea priceput dar am încercat tot ce am putut cu bugetul alocat și cunoștințele de la acel moment. A fost o lecție bună. Am închis aceasta firmă după un an și imediat după am început tot comerț online însă, în Statele Unite prin platforma Amazon pe care am activat cu 2 produse (în total 7 variații) timp de 3 ani. În paralel am dechis alaturi de 3 colegi un mic business online cu niște accesorii unice de telefon ce iți permit să îl lipsești pe orice suprafață, având rol de trepied portabil. (www.ezstick.ro), acesta este și businessul actual și în paralel am un job full time în zona corporate. Am făcut multe greșeli în firme, am învățat mult din ele dar începerea unei noi afaceri nu mă mai sperie. Nu stiu ce îmi rezerva viitorul dar până acum acesta a fost traseul meu profesional.
Află mai multe despre Iulia- https://www.linkedin.com/in/iuliapetrescu/?miniProfileUrn
Află mai multe despre EZ Stick – https://www.ezstick.ro/?v=f5b15f58caba
- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Sunt o persoană deschisă să cunosc oameni noi și să ascult părerile altora, să văd diferite perspective, mereu e ceva de învățat de la cei din jur. Fac tot posibilul să fiu informată în domeniile ce mă interesează și caut activ informații noi ce mi-ar putea fi de folos. În business, mă pasionează sectorul de marketing și e-commerce, fiind zonele unde îmi e drag să activez și să învăț. În afara ariei profesionale, îmi place să mă relaxez prin drumeții pe munte și călătorit, mereu găsesc o scuza să plec să vizitez un loc nou, mai ales prin țară. - Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Din fericire, am avut un mediu foarte plăcut la facultate, format din fondatorii ei și oamenii de business ce veneau să ne predea. Aceștia erau foarte deschiși să ne răspundă la întrebări sau să ne dea un sfat când nu știam în ce direcție să o luăm în firmele noastre, iar cursurile erau foarte aplicate în viață reala. Experții ce veneau la curs erau persoane care profesau în viață de zi cu zi subiectul ce ni-l predau, și aveau o înțelegere actuală a acelui subiect. Pe lângă ce ne predau, erau foarte deschiși să se abată de la subiect și să ne răspundă punctual la întrebările noastre cu privire la situațiile cu care ne confruntam. Pe lângă cursuri, mi-a plăcut foarte mult că aveam o structură și un context organizat de a discuta despre problemele din firmele noastre, în niște sesiuni săptămânale numite business mentoring. Un om de business, de obicei același pentru un semestru întreg, venea săptămânal și avem sesiuni de discuție libera în care, fiecare coleg, pe rand, își împărtășea dificultățile prin care trece cu firma, sau o decizie grea pe care trebuie să o ia. Împreună cu mentorul dezbăteam acel subiect, fară a-l judeca pe coleg, încercând să îi sugeram colegului ce am face noi în locul sau și cu toții contribuiam și încercam să gastim cea mai buna varianta pentru acea situație. Astfel, ne-am ajutat reciproc, eram la curent cu statusul afacerilor colegilor, și ne simțeam mai uniti fiindcă știam că am contribuit la evoluția firmei respective.
Consider că perioada studenției m-a format că om și nu aș face ceva diferit, deși este loc de îmbunătățit. Experiențele prin care am trecut au fost necesare pentru a deveni cine sunt astăzi și pentru calea pe care mi-am ales-o în viață. Eu am fost mereu o persoană mai timidă și introvertită, mai ales în primii ani de facultate, nu îndrăzneam să merg la evenimente de business și să vorbesc cu oamenii de afaceri cum făceau colegii mei, și asta poate i-a ajutat pe termen lung pe ei, însă nu regret în mod special că nu am făcut asta la acel moment. Poți începe oricând să mergi la evenimente și să cunoști oameni, și este chiar mai ușor când te prezinți cu o afacere în spate, nu doar că student cu idei.
În facultate am avut un curicula și câte o plecare într-o țară străină pe an. Astfel am fost în Amsterdam, Olanda; Sân Francisco, SUA; Tel Aviv, Israel și în anul 4, iar în Amsterdam. Am fost în fiecare locație cam 4-6 săptămâni, timp în care era datoria noastră să mergem la cât mai multe întâlniri de business și evenimente locale pentru a învață. Mergând în aceste locuri străine am observat cât de ușor este să ceri ajutorul unei persoane necunoscute și cât de deschiși pot fi oamenii să te ajute, măcar cu un sfat sau cu o discuție tip interviu în care mereu găsești ceva interesant de învățat. - De ce antreprenor și nu salariat?
Ambele au avantaje și dezavantaje. Depinde ce îți dorești, depinde de context și de nevoi. Cât am fost studentă și am fost susținută financiar de părinți m-am ocupat integral de firmă. O data ce am absolvit mi-am luat și un job în zona corporate în domeniul de interes pentru a putea fi independenta financiar și a putea reinvesti tot venitul din firma înapoi, pentru creștere. Iar jobul, pe lângă o stabilitate financiara, îmi da o experiență importanta și reușesc să învăț anumite lucruri mai ușor decât prin firma mea. Nu intenționez să fiu angajată mult timp de acum încolo, însă contextul a cerut-o și m-am adaptat. La început m-am simțit dezamăgită de propria persoană că nu am reușit să cresc firma cât de rapid îmi doream pentru a reuși să mă și susțin din ea financiar și să rămână bani și pentru funcționare/ creștere însă, mi-am dat seama că it’s all part of the process. Într-adevăr, este obositor să ai un job full time și firma în același timp, dar daca iți place ce faci nu e atât de neplăcut, te obișnuiești mai ales știind că nu vă fi așa mereu, e doar o perioadă. - Cum ai ales idea de afacere?
Alegerea ideilor de afaceri este o întreagă discuție și, chiar a fost un subiect des dezbătut la facultatea mea, părerile fiind foarte împărțite. Unii colegi se uitau pe site-uri tip Kickstarter să caute idei și să vadă ce ar putea fi adaptat și ar merge și la noi, sau ce twist ar putea da ideilor de acolo. Alti colegi și-au urmat pasiunile și au făcut un business din hobby-ul lor, alții aveau o idee de câțiva ani și au găsit prilejul să înceapă să lucreze la ea. There is no one-size-fits-all.
Eu însă, și mă refer strict la afacerea actuală cu Ez Stick, am aflat de acest tip de produs printr-o coincidență, nu a fost o căutare activa, vânzând produsul într-un video de pe youtube. Mă uitam la un video cu review de telefon și acesta avea un produs asemănător Ez Stick pe spate, videoul, nu era deloc despre asta, era despre telefon, dar mie mi-a atras atenția. Am căutat 3-4 zile pe internet produsul, în diverse denumiri cum m-am priceput, până am dat de o fabrica ce avea posibilitatea să le producă în China și am observat că nu este patentat.
Am prezentat ideea de acest produs colegilor într-o sesiune de business mentoring la facultate și toți colegii, inclusiv business mentorul au fost tare încântați și m-au încurajat să explorez mai departe ideea, având potențial pe piață locală și de aici a început totul. - Care au fost riscurile asumate la început?
Riscul principal este bineninteles să nu iți iasă ideea de business iar banii și timpul investiți în afacere să nu aibă rezultatele dorite. Chiar daca nu îți iese cu prima afacere, important este să te ridici și să încerci din nou, luând din afacerea eșuată lecțiile necesare. Sunt persoane care își investesc economiile de o viață într-o afacere, eu nu sunt acel gen de om dispus să risc atât de mult. Mai degrabă mai multe invesitii medii decât una mare, maximizez șansele ca una să iasă. - Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Nu am avut un mentor anume, după cum am spus, toți profesorii/experții de la facultate au avut un rol în fiecare etapă a afacerii și, tatăl meu fiind antreprenor la rândul său, m-a îndrumat și el destul de mult. - Ce era diferit după primul an de business?
Am observat că lucrurile ce mă speriau la început au devenit task-uri uzuale, pe care am ajuns să le fac pe pilot automat. Am învățat bazele contabilității pentru a putea pregăti corect documentele și a fi mereu în regula pe partea financiară-contabilă. Am învățat cum să nu îmi mai fie rușine și să cer ce îmi doresc, am fost surprinsa de cate ori oamenii mi-au răspuns cu ’’da’’ la întrebările care îmi era rușine să le pun. - Care a fost investiția inițială?
Investiția inițială în afacerea actuală, ezstick.ro s-a ridicat la 3000-4000 eur, pentru a porni, adică undeva intre 15 000-20 000 ron. Inițial am fost 4 asociați și am împărțit cheltuielile de început. Pe parcurs au mai apărut cheltuieli însă am făcut tot posibilul să folosim din banii încasați și să mai punem în plus de la noi doar când eram la limită. - Ce îseamnă un eșec în afaceri?
Răspunsul la aceasta întrebare este foarte personal, și depinde de fiecare om pe care îl întrebați. În acest moment, după ce am avut 2 afaceri care nu au mers, și doar a treia care a luat amploare, aș putea spune că adevăratul eșec este să renunți și să te oprești când știi că poți mai mult. Da, este dureros să închizi o afacere în care ai crezut și în care ai lucrat mult, dar câteodată e nevoie de un nou început. - Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
- Cunoașterea subiectului de cashflow și utilizarea lui în avantajul tău. Mai exact, cum se mișcă încasările în relație cu cheltuielile din firmă pentru a avea mereu un nivel optim de buget disponibil mereu.
2. Nu porni la drum singur, chiar și cu încă un singur asociat ales bine (om competent cu skilluri complementare cu ale tale, nu cel mai bun prieten) lucrurile vor merge mai ușor și două minți pot avea idei mai bune că una singura. Când tu de descurajezi celalat mai poate, și invers.
3. Un sfat controversat, să știi când să te oprești sau, în cazuri fericite, să pivotezi businessul. Uneori poți avea cele mai bune idei de afaceri, cele mai bune invenții și să depui tot efortul posibil că o afacere să meargă, dar exista și un moment în care trebuie să te întrebi daca este direcția buna și daca iți mai permiți să continui în ritmul acesta. Aici mă refer la sunk cost fallacy – ideea că doar pentru că ai investit super mult timp și bani în ceva (afacere, curs, job, relație etc.) nu iți vine să te oprești, fiindcă știi cât ai ‚’cheltuit’ până în acel moment, dar tot ce faci e să adaugi alte cheltuieli și mai mari în speranță că vă merge cândva în loc să oprești sângerarea, să vezi daca poți să regândești afacerea cu ce ai deja, sau să te oprești complet pentru a nu mai irosi resurse, resurse care ar putea fi folosite la o noua încercare.
Curiozități studenți UPB:
1. Cum combinați viața profesională cu viața personală?
Pentru mine, viața persoanala este importantă, în pricipal prin prisma odihnei și a sănătății. Mereu îmi aloc macar 2-3 ore seara (pe lângă orele de somn) pentru a face ceva ce îmi place, pentru mine, separat de firmă sau job. Sunt anumite persoane care au energia și pot trage de ei până la epuizare pentru afacerea lor însă eu nu sunt neapărat unul dintre ei. Vin într-adevăr uneori valuri de efort mai mare, fiind perioade în care aloc conștient mai mult timp firmei știind că e doar temporar și dacă lucrez acum mai mult îmi va fi mai bine pe termen lung. În rândul influencerilor de business de pe internet se promovează foarte mult cultura ’’hustle’’ și de ’’workaholic’’ însă nu mă identific cu acest mod de viață foare work-focused, e strict o decizie personală, fiecare își știe ritmul și stilul de viață și nu e nimic greșit în niciuna din abordări, ține de priorități.
- Cum ați găsit motivația necesara să mergeți mai departe când lucrurile nu evoluau conform planului?
Din experiență, mai niciodată lucrurile dintr-o firma la început nu vor merge cum planifici în businessplan, este un adevăr cu care trebuie să trăiești. Nu m-am descurajat la fiecare impediment și le-am luat că pe niste oportunități de învățare. Am o problema? Ce pot învață că să o rezolv? Pe cine pot întreabă cum să merg mai departe? M-au ajutat și asociații, ne-am încurajat reciproc, rare au fost momentele în care ne sincronizam și eram demotivati concomitent. Important e să iți amintești pentru ce lucrezi, ce este acel lucru pentru care faci un efort zi de zi și să nu te iei prea în serios. Și drumul către destinație poate fi plăcut, nu doar scopul final. - Cum ai început să urmezi acesta cale, a antreprenoriatului?
Mie una mi-a plăcut acest domeniu de când eram mai mică, iar acest fapt a contribuit și în alegerea facultății. O dată ce am ajuns la facultate am fost oarecum obligată de context să pornesc prima afacere și să învăț din ea, chiar dacă nu a ieșit extraordinar, a fost un prim pas în acest domeniu. Nu este atât de complicat pe cât pare, trebuie doar să iei task-urile treptat, una câte una și să nu te descurajezi. - Ce sfaturi ai pentru antreprenorii tineri aflați la început de drum în România, fără posibilități prea mari de finanțare?
Unele afaceri nu necesita investiții inițiale foarte mari și, în situațiile fericite în care familia te susține, poți începe cu un mic împrumut de la ei. Însă există angel investors, și fonduri de investiți care sunt dispuși să învestească în tine și afacerea ta dacă vii cu un plan solid și se vede că știi ce ai de făcut. Dacă dorești cu adevărat, opțiuni sunt. Vă puteți interesa de pitch days, fiind evenimente formale în care antreprenorii vin pe scena, își prezintă ideea iar în public sunt investitori ce ar putea fi interesați. Mai puteți să mergeți la evenimente de business unde se știți că se vor afla și alți oameni de afaceri sau investitori și să intrați în vorba cu ei. - Unde te vezi peste 10 ani?
Nu aș ști să zic momentan foarte specific unde mă văd, ce stiu însă este că îmi doresc să am propria afacere ce se auto-susține și în lipsa mea, și nu depinde de prezenta mea zilnică la birou pentru a funcționă și a crește. - Ce sfaturi ai pentru antreprenorii care au o idee, dar își dau seama că nu e așa de simplu pe cât au crezut inițial? Cum putem rămâne focusați?
Probabil majoritatea antreprenorilor se descurajează când intră în contact cu dificultățile apărute pe parcurs. Poți trece ușor peste dacă le privești că oportunități de învățare în loc de a le privi ca pe niste impedimente. De data asta ai învățat cum se face, data viitoare când te afli în aceiași situație știi deja ce e de făcut și nu o să ți se mai para așa greu, și alte task-uri noi par grele acum și tot așa, până trec câțiva ani și iți dai seama că lucrurile ce te încurcau la început sunt un fleac pentru tine acum, și ai ajuns să te dezvolți. Important e să citești cărți de business, să te informezi, să asculți cursuri, să fi un burete ce absoarbe informația și să știi în ce context să o folosești. - Ce sfaturi ai pentru cineva care vrea să intre în domeniul ecommerce? Consideri că e mai ok pe o nișă (cum e EZ stick) sau un magazin generalist?
Depinde ce iți dorești. Niciuna din abordări nu e greșită fiecare cu avantaje și dezavantaje, depinde de tine și de cum vezi lucrurile.
Un sfat pe ecommerce este să nu investești prea mult în stoc până nu ai o oarecare idee despre viteza cu care ți se vor vinde produsele. Dacă ai posibilitatea, ia doar câteva bucăți/zeci de bucăți dintr-un produs, pune-l pe site, fă marketingul necesar și vezi cum merge. O dată ce ai o idee despre cât de repede se mișcă vânzările, poți să mai comanzi fix cât ai nevoie pt perioada următoare și tot așa, în loc să iți ții banii blocați în stoc care nu se vinde. Banii pe care i-ai dat pe produsele care stau degeaba ai fi putut să îi folosești la a încercă un alt produs, a te promova mai bine sau a participa la un curs ce te poate învață să treci la niveul următor.
Puțin off-topic, dar tot în zona de ecommerce, nu recomand tacticile de dropshipping, nu recomand vânzările pe amazon (am făcut și eu, am văzut cum e de fapt – cine e interesat putem discuta mai mult) și niciun fel de MLM.
Un alt sfat important pe zona de e-commerce este să cunoști online/digital marketing, măcar bazele dacă nu mai mult, să cunoști bazele SEO, adwords, fb/insta/tiktok ads și, să vă consultați cu un contabil pentru a face totul legal și corect. - Cum îți găsești inspirația?
Din cărți, filme, videouri educaționale și prin călătorit, explorat, și observat cum fac alții lucrurile încercând să ’’fur’’ cât mai multe idei bune.