- Cum te descrii în câteva cuvinte?
Mi-am început activitatea antreprenorială în consultanță la vârsta de 23 de ani. Am trecut prin diferite afaceri și am fost întotdeauna preocupată de evoluție. Sunt adepta inovației și îmi place să învăț constant – ideal, de la oamenii din jurul meu.
- Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
Am lucrat în timpul studenției (în acele vremuri era rar) și cred că este o idee bună să înveți făcând și să aplici ce teoretizezi. Anii de studiu m-au ajutat să mă maturizez și să mă cunosc. S-au suprapus cu mutarea din casa părintească și cu etapa în care am început să am grijă singură de mine. Este o experiență absolut necesară. Dacă este ceva ce nu am făcut în acei ani și probabil era relevant, a fost să studiez sau să lucrez ca student în străinătate. Cred că dobândești o perspectivă interesantă dacă ai această posibilitate timp de câteva luni.
- De ce antreprenor și nu salariat?
Nu am găsit nicio companie în care să mă potrivesc – eram prea greu de stăpânit, prea incomodă, cred. Probabil că m-am nascut independentă și antreprenoriatul mi s-a potrivit. Oricum, nu e chiar o antiteză între antreprenor și salariat. Și noi suntem și angajați, și remunerați pentru munca executivă, dar deținem și calitatea de fondatori sau reprezentanți în acționariat.
- Cum ai ales ideea de afacere?
Cred că alegi în funcție de ce vezi în jurul tău. Primul meu business era în același domeniu în care tocmai lucrasem (consultanță de management), iar apoi m-am extins în turism (provin dintr-o zona reprezentativă din punct de vedere turistic). Cred că nu “alegem” cu adevărat, de la zero, ci alegem dintre opțiunile cunoscute, similare. Tocmai de aceea, este esențial să te expui la oameni noi, afaceri diferite, situații absolut improbabile. Sunt o sursă de învățare. Apoi, la al doilea și al treilea business, s-a produs maturitatea și am ales retailul online, pentru că încă erau domenii în care concurența nu era puternică. Așa s-a născut Vivre.
- Care au fost riscurile asumate la început?
La începuturile mele în calitate de antreprenor, riscurile au fost reputația și cariera mea. Plecam de la un job, abandonam ceva ce știam și mergeam să încep de la zero, fără clienți, fără resurse, fără a ști unde mă ducea viitorul. La început am riscat timpul și emoțiile mele. Mai târziu, când am co-fondat Vivre, am avut și contribuție financiară, și timp, și suflet. M-am riscat pe toate planurile. Nu am avut o imagine clară asupra a ceea ce avea să se întâmple, însă îmi doream să creez un proiect “ca la carte”.
Așa a luat ființă Vivre: trei parteneri la o masă, un plan de două foi cu o sumedenie de variabile necunoscute, însă cu dorințe mari. Apoi, din ziua 1, totul se mișca într-un ritm alert: compania se dezvolta rapid, clădirea de birouri începea să fie populată cu un număr tot mai mare de angajați și cantitatea de produse disponibile pe site creștea exponențial. Am luat decizii chiar și atunci când nu cunoșteam toate detaliile problemei, iar ulterior mi-am dat seama că a fost un avantaj important în fața competitorilor. A lua o decizie când cunoști mai puțin de 70% din volumul de informații, înseamnă a acționa înainte ca toată lumea să știe ce are de făcut.
- Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Da. Am avut norocul de a fi susținută de câțiva oameni deosebiți, cu rol de mentori. În ultimii 8 ani, am trecut prin incredibila călătorie Vivre și a dezvoltării personale ajutată și de Marius Ștefan, mentorul meu de acum.
- Ce era diferit după primul an de business?
La finalul primului an de Vivre am știut că am găsit ceva minunat. Simțeam că săpam după apă, dar găseam aur :). A fost un an pe “repede-înainte”. Verificam statisticile de vânzări de 30 ori pe zi. La început făceam de toate – de la recrutare, recepție produse, interacțiuni clienți, până la discuții cu furnizori. Cred că noi toți din business eram deja schimbați. După primul an, TOTUL era diferit.
- Care a fost investiția inițială?
Am fondat și susținut ulterior Vivre cu toate resursele noastre. Cu 200.000 de euro investiție inițială de la toți acționarii și cu o mână de oameni determinați, am început să dăm alt sens designului de interior în România.
- Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Cred că eșecul apare atunci când nu știi să te oprești la timp. Când pierzi mai mult decât poți duce tu și cei pe care îi angrenezi în vârtej.
Pe termen lung, să nu înțelegi ce se întâmplă (în domeniul și în firma ta, cu concurenții, clienții, piața) este un eșec omenesc. Mai exact, să nu înveți. Să nu vezi ce este vizibil când ești în linia întâi, în linia deciziilor și consecințelor importante.
- Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
Caută oportunități, cheltuiește prudent și ia decizii mari în fiecare zi. Chiar dacă după o vreme le inversezi – aceea va fi o altă zi.
Curiozități studenți UPB:
Andrei – Facultatea de Automatică și Calculatoare – Anul 2
Cum poți să îți promovezi serviciul la grupul țintă? Cum să analizezi piața în care vrei să activeze posibila ta afacere ?
R: Mai întâi definești publicul țintă, apoi începi să îi înțelegi comportamentul, valorile și preocupările. În funcție de acești indicatori, construiești mesaje clare, oferte adaptate și le comunici către clienți și potențiali clienți prin instrumente de publicitate.
Teodora Andreea – Facultatea de Știința și Ingineria Materialelor – Anul 1
Cum ați reușit să vă descoperiți pasiunea și care au fost pașii pe care i-ați urmat pentru a deveni un antreprenor de succes?
R: Mi-am dorit să fac lucruri importante și am simțit că în companii ai destulă libertate și resurse pentru a crea structuri performante. Am visat și apoi m-am ținut de idee până a ieșit. Am fost curajoasă, perseverentă, am învățat (și învăț) cât mai mai mult. Am fost prietenă cu cifrele, cu datele și am luat decizii în baza lor.
Georgian – Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor – Anul 2
Cât de afectată este piața în care operează Vivre în contextul pandemiei și care sunt previziunile pentru Black Friday?
R: În timpul actualei pandemii de coronavirus, comerțul online a consemnat evoluții pozitive, întrucât condițiile de izolare socială ne-au impus să facem cumpărături într-un mod cât mai sigur pentru sănătatea noastră. Este încă devreme să facem previziuni pentru Black Friday, însă estimăm că vor exista creșteri semnificative în continuare, chiar dacă riscurile nu dispar. Avantajele și agilitatea modelului de vânzare la distanță, doar prin intermediul site-urilor și aplicațiilor, au demonstrat, fără dubiu, că alternativa de comerț electronic funcționează.
Alexandra Daniela – Facultatea de Inginerie Industrială și Robotică – Master Anul 2
Cum este să fii femeie în lumea afacerilor?
R: Din punctul meu de vedere, în România nu se resimte o discriminare reală doar pentru că ești femeie. Indiferent de gen, mediul de business vine cu aceleași provocări și responsabilități. Din momentul în care devii jucător în acest teren, îți asumi că vei fi prezent, conectat, pregătit să iei decizii și să schimbi mersul lucrurilor dacă situația o impune.
Andrei-Valentin – Facultatea de Energetică – Anul 3
Cât de greu a fost în 2011 când ai început cu Vivre și peste cât timp a început firma să meargă “de la sine”?
R: Am fondat Vivre la începutul lui 2012, împreună cu alți doi parteneri, Andras Nagy și Călin Fusu. Începuturile noastre au venit cu multe variabile necunoscute, întrucât eram parte din dezvoltarea unei piețe noi în România. Așa cum am mai spus, în primul an lucrurile se dezvoltau într-un ritm alert, compania creștea de la o zi la alta. Chiar dacă am ajuns într-un punct în care dispunem de o poziție operațională și structurală stabilă, lucrurile “nu funcționează de la sine”. Este nevoie în continuare de talent, echipă dedicată, de investiții în operațional și în noi linii de business dacă vrei să crești și să fii lider.
Cristina – Facultatea de Energetică – Anul 4
Cum am putea să găsim un job în această perioadă de criza?
R: Rămâneți aproape de platformele cu posturi vacante, fiți prezenți pe LinkedIn. Sunt numeroase canale online disponibile și există, cu siguranță, companii care recrutează talente noi chiar și în vreme de criză sanitară.
Cristian – Facultatea de Inginerie în Limbi Străine – Anul 4
Care ar fi primii pași în inițierea în mediul afacerilor în contextul în care cunoștințele studenților după absolvirea facultății sunt doar la nivel teoretic.
R: Lucrați în timpul anilor de studiu (în vacanțe, în weekenduri). Câțiva ani de experiență profesională în domenii conexe celui în care îți dorești să activezi ca antreprenor, înainte de a iniția o afacere, sunt, cu siguranță de mare folos. O bună stăpânire a bazei teoretice reprezintă, de asemenea, temelia sănătoasă a unei afaceri aflată la început de drum.
Ionuț – Facultatea de Inginerie Aerospațială – Master Anul 2
Ce anume te-a determinat să devii antreprenor și cum ai reușit să ai succes ?
R: Spiritul antreprenorial mi-a fost insuflat de tatăl meu, care mi-a conturat perspectivele chiar de la o vârstă fragedă. Aveam 17 ani, îl ajutam cu acte și prindeam din ce în ce mai mult. Încă de mică am fost atrasă de ideea de a lucra cu oamenii și de a avea grijă de ei. Succesul nu a apărut brusc. A fost un rezultat al muncii depuse, de aceea reamintesc că este important să fii serios, implicat și responsabil. Să înveți permanent și să nu îți fie teamă să iei decizii, chiar dacă sunt dintre cele mai grele.
Dragoș Marian – Facultatea de Transporturi – Anul 4
Cum arată o zi normală din viața dumneavoastră?
R: Acum, în perioada pandemiei, am posibilitatea să petrec mai mult timp alături de familie. Economisesc zilnic cel puțin două ore (drumul spre birou, traficul din București către întâlniri etc.) pe care le folosesc citind sau relaxându-mă. Mă bucur extrem de mult de aceste momente. În plus, sunt mai ocupată și mai eficientă ca niciodată: îmi dozez corect energia, răspund la mail-uri în timp record, muncesc și învăț lucruri noi într-un ritm impresionant. Sunt bucuroasă că am timp să iau pauze de prânz, să gătesc și să petrec timp de calitate cu familia mea.
Marius – Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor – Anul 3
Este o perioadă bună pentru investiții în dezvoltarea afacerii?
R: Atunci când e panică generală, cel mic poate învinge pe cel puternic. În perioada următoare riscul și durata de încasare sunt mari, așa că o companie mică poate identifica multe oportunități. Ca sfat general, aș sugera să fiți atenți la direcția în care se îndreaptă lucrurile, să acționați și să fiți flexibili la schimbări.
Cătălin-Constantin – Facultatea de Energetică – Anul 4
Cum crezi ca se va schimba piața de imobiliare în următoarea perioadă? Ce oportunități vezi în perioada respectivă?
R: Tendințele din acest punct de vedere nu sunt încă foarte clare. Probabil va exista un pesimism al cererii, urmat de o înghețare a prețurilor, însă așa cum susțin și experți din domeniu, nimic nu este sigur. Peisajul economic încă se schimbă de la o zi la alta, iar o prognoză clară ar crea așteptări nerealiste în rândul clienților.
Cristina – Facultatea de Transporturi – Anul 3
Care este primul pas pe care trebuie să îl faci după ce te-ai decis ce fel de business vrei să ai?
R: Faci un plan în care încerci să proiectezi toate ecuațiile necesare funcționării optime, cel puțin pentru început. Apoi îl aplici. Mai departe, actualizezi planul în funcție de evoluția afacerii.
Radu Ilie – Facultatea de Automatică și Calculatoare – Anul 1
Ce ai face dacă ai fi nevoită să începi o afacere cu 2000 de euro? Ce idee ai avea?
R: Cu o strategie potrivită, dacă am bani de investit, aș alege un domeniu mare, profitabil, fragmentat cu multe ineficiențe (comerț, transport, logistică, producție). Dacă sunt fără capital, aleg un domeniu cu multă valoare adăugată, nișat (cum sunt construcțiile, serviciile), cu viteză de rotație mare a banilor și mă concentrez să acumulez capital. Ideal în business este să acumulezi în timp fie profit, fie cotă de piață.
Edward-Andrei – Facultatea de Automatică și Calculatoare – Anul 3
Care sunt primele lucruri la care să mă gândesc înainte să îmi încep o afacere? Exista vreun curs de antreprenoriat în România care merită urmat?
R: Este important să știi că vor exista atât zile presărate cu succes, cât și zile mai puțin fericite. Calea potrivită este să adopți un mindset în care să nu îți fie teamă de eșec. Eșecul este parte din business. Poți fi autodidact sau poți alege să urmezi un curs la o școală de specialitate, cum ar fi Maastricht School of Management sau cursuri ale RBL.
Alexandru Radu – Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației – Anul 2
Cât de eficientă este facultatea dacă ai cunoștințe medii legate de ce ai învatat în facultate pentru a te angaja și a avea suficienți bani sau cât de ușor este fiind în domeniul electronicii, să începi o afacere?
R: Cunoștințele dobândite în anii de studiu rămân relevante indiferent dacă alegem un job de zi cu zi sau dacă punem bazele unei afaceri. Este esențial, însă, să fie aprofundate cât mai mult, fiindcă ele generează valoare adăugată.
Alexandru Andreas – Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației – Anul 3
Cum îți menții motivația?
R: Interacționând zilnic cu oameni diferiți. Iubesc oamenii, mă energizează prezența lor.
Cum crezi că va impacta situația actuală economia Romaniei în viitor?
R: Nu vor exista actori economici sau sociali deloc afectați de criza generată de pandemia de coronavirus. Nu cred că în criza actuală vor fi multe lucruri noi, nemaivazute. Probabil vor fi elemente din alte crize, amestecate diferit. Și este clar că se vor acutiza tendințe deja prezente (lucrul la distanță, modul cum călătorim, restricții de contact social, ce consumăm etc.).
Care este fundația oricărui antreprenor de succes?
R: Perseverență, dedicare, pregătire temeinică și curaj.
Cum treci de la idee la execuție?
R: Cu o echipă bine pregătită.
Care crezi că sunt principalele 3 industrii care se vor dezvolta în urmatoarea perioadă?
R: Conform tendințelor actuale, cel mai probabil afacerile bazate pe online (e-commerce-ul, e-learning, e-sanatate etc.), curieratul și proiectele din zona inteligenței artificiale sunt principalele zone ale economiei care se vor dezvolta mai mult în perioada următoare.
Dacă mâine ai rămane fără nimic, cu ce ai începe?
R: Aș analiza situația, să văd care au fost cauzele eșecului. Aș învăța morala și aș începe să construiesc din nou.
Dacă acum ar fi să fii studenta, ce ai face, ce ai începe, cum ai începe?
R: Am început să lucrez încă din anul întâi de facultate. La 23 de ani mi-am fondat propria firmă de consultanță în management. Câțiva ani mai târziu, am pus bazele Vivre. Dacă ar trebui să o iau de la capăt, nu aș schimba nimic, aș replica pașii pe care i-am făcut atunci.
Tiberiu – Facultatea de Inginerie Electrică – Anul 4
Care au fost începuturile VIVRE?
R: Primul an de Vivre a produs și primul milion. A fost un an pe “repede-înainte”. Verificam statisticile de vânzări de 30 ori pe zi. La început eu personal făceam de toate – de la recrutare, recepție produse, interacțiuni clienți, până la discuții cu furnizori. Am început cu 3-4 angajați, iar în scurt timp numărul a crescut la 10. Ulterior, am făcut pași importanți spre ceea ce înseamnă Vivre acum.
Bianca – Facultatea de Inginerie Mecanică și Mecatronică – Anul 1
Cum reușești ca femeie într-o afacere atât de mare, cu atât de mulți angajați? Și cum găsești resursele să o începi?
R: Așa cum am mai spus, mediul de business vine cu aceleași provocări și responsabilități indiferent de gen. Dacă ai curaj, însă nu dispui de suficiente resurse, începi cu puțin și fructifici pe parcurs. Oricum, eu nu reușesc nimic singură. Sunt înconjurată de colegi (femei și bărbați) care duc greul afacerii.
Liviu George – Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației – Anul 2
Cum să pornesc ca antreprenor începător?
R: Cu voință, dedicare și cunoștințe temeinice. Dacă nu dispui de capital, alege un domeniu cu multă valoare adăugată, nișat (cum sunt construcțiile, serviciile) și concentrează-te să acumulezi capital.
Cristian Alexandru – Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației – Master Anul 1
Presupunând un start-up ce produce mobilă de birou/hardware, unde este necesară o linie de asamblare sau mai bine spus o producție fizică, ce este de preferat, angajarea de oameni și începerea producției pentru a avea stoc pentru produsul/produsele respective sau marketarea produsului în scopul de a obține clienți și precomenzi iar apoi începerea producției?
R: Aș spune că ambele aspecte sunt la fel de importante și necesare. Aș opta pentru un echilibru între marketing și producție. Marketarea produsului are, evident, un rol esențial în procesul de vânzare, însă livrarea într-un timp cât mai scurt este un factor de decizie în procesul de cumpărare. Depinde oricum și care este poziționarea concurenței, pentru că deja a setat un nivel de așteptări în piață.
Teodora – Facultatea de Inginerie Medicală – Anul 4
În ce domenii business-urile vor avea viitor?
R: Conform tendințelor actuale, cel mai probabil afacerile bazate pe online (e-commerce-ul, e-learning, e-sanatate etc), curieratul și proiectele din zona inteligenței artificiale sunt principalele zone ale economiei care se vor dezvolta mai mult în perioada următoare.