Interviu Centrul de Antreprenoriat UPBizz

În vârstă de aproape 40 de ani, Valentin Anghel este Founder & Owner AVBS Credit, membru în Consilul Director al Asociației Române a Brokerilor de Credit – A.R.B.C. – și membru Lions Club International – Fundație de Caritate. 

Având studii de specialitate în afaceri și fiind un adevărat vizionar, Valentin Anghel a înființat compania AVBS Credit la vârsta de 27 de ani, într-un domeniu nou pentru piața de business din România. Din dorința de a oferi românilor servicii de brokeraj bancar GRATUITE și de cea mai bună calitate, pentru ca aceștia să beneficieze de cele mai bune oferte de finanțare ale momentului, Valentin Anghel a fondat compania AVBS Credit. 

Perseverența și adaptabilitatea de care a dat dovadă în ultimii 13 ani de activitate au condus la dezvoltarea continuă a companiei. Valentin Anghel s-a adaptat noilor trenduri în domeniu, a traversat perioada de criză economică a anilor 2008-2009, ajungând, în cele din urmă, să conducă firma AVBS Credit pe locul I ca cifră de afaceri în topul companiilor cu capital 100% românesc în domeniul brokerajului bancar.

Valentin este pasionat de inventică, inteligența artificială, dezvoltare personală, NLP, psihologie, sailing, călătorii și pian, fiind considerat un mentor pentru întreaga echipă AVBS Credit.

  1. Cum te descrii în câteva cuvinte?

Curajos, optimist, disciplinat, organizat.

  1. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?

În perioada studenției eram și angajat și m-am simțit întotdeauna bine împăcând studiul și câștigatul banilor, pentru că eram tânăr și aveam nevoie, iar după terminarea facultății, la o scurtă perioadă de timp, am devenit antreprenor. Atât de frumos a fost drumul acesta, încât nu aș schimba nimic. În general nu am regrete față de trecut pentru că știu că toate lucrurile se petrec la timpul lor. Dacă știai mai bine atunci, făceai.

  1. De ce antreprenor și nu salariat?

Am trecut și prin stadiul de angajat, însa eram limitat. Doream  să experimentez din ce în ce mai mult, însă ca angajat, mă puteam ocupa doar de câteva aspecte ale businessului respectiv și nu puteam aduce și viziunea mea. Pe scurt, eram limitat. Ca antreprenor, pot pune în practică orice doresc, conform viziunii mele și pot observa beneficiile în urma acțiunilor.

  1. Cum ai ales idea de afacere?

Am lucrat timp de 5 ani de zile într-un notariat și foarte mulți dintre clienții notariatului, aveau nevoi multiple, printre care și nevoia de finanțare. Astfel, am identificat oportunitatea de business și am devenit antreprenor în zona de creditare.

  1. Care au fost primii pași în direcția demarării afacerii?

Primii pași interiori au fost: dorința mea de a evolua, urmată de curajul de a porni un business, identificarea business-ului potrivit mie, precum și organizarea unei strategii pe termen lung, pe baza viziunii mele, și apoi demersurile fizice: înființare firma, deschiderea unui birou, achiziționare de echipamente, angajări, semnări de parteneriate, etc

  1. Care au fost riscurile asumate la început?

Aici cred că este vorba de frica la început de drum versus asumare, și nu de risc asumat. Frica era renunțarea la, asa-zisul confort financiar, pe care mi-l oferea statutul de angajat, adică remunerația lunară iar asumarea era în raport cu entitațile statului, angajații si partenerii. Deja nu mai exista un angajator care să-și asume plățile către stat, către angajați și către furnizori și parteneri, ci eu îmi asumam aceste lucruri.

  1. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?

Există oameni care și-au pus amprenta asupra mea și m-au modelat și m-au insiprat, însa nu am avut un mentor definitoriu. Dar am fost deschis, autodidact și m-am bazat mult pe forțele proprii, în a-mi defini propriul stil de a experimenta. Nu am fost niciodată adeptul copierii vreunui model de business de succes, din simplul motiv că universul este deschis la nenumarate posibilități iar eu vreau să experimentez ce îmi este mie benefic, și nu modelul altora/ dictat de alții.

  1. Cât de importantă este educația antreprenorială?

Educația antreprenorială, precum și educația informală ( dezvoltarea personală, cursuri, formări etc) și orice tip de educație te ajută să previzionezi anumite provocări( pe care altfel le-ai numi eșecuri) și ajută la evoluția și dezvoltarea ta, implicit a businessului. Toate sunt cărămizi care te ajută să construiesti o fundație solidă si este indicat să continue toată viața.

  1. Ce era diferit după primul an de business?

Totul. Mediul, statutul meu( eram un om care își asuma orice provocare ar fi putut veni), câștigurile, parteneriatele.

  1. Care a fost investiția inițială?

Echivalentul a 6000 euro in lei.

  1. Ce înseamna un eșec in afaceri?

Din punctul meu de vedere un eșec în afaceri înseamna investirea banilor, a timpului și a energiei în ceva disfuncțional. Precum și investirea banilor, a timpului și a energiei în ceva care nu iti place, pe deplin, să faci.

Esec înseamna să repeti greșit, de mai multe ori, un lucru/lucruri pe care, dacă le-ai analiza cu atenție le-ai putea transforma în ceva frumos.  Înseamnă  să nu te uiți în direcția potrivită și să observi anumiți indicatori care îți arată de fapt altă direcție dar tu te încăpățânezi să o iei DOAR pe același drum, din comoditate și obisnuința de a le (știi tu pe toate).  Pe scurt: Înseamnă să fii rigid și să nu te uiți în ansamblul lucrurilor, să nu fii deschis oportunităților, să nu fii senzitiv și atent la lucrurile din jurul tău, mai ales să  te iei dupa alții, fără a-ți trece prin propriul filtru al minții ce vrei sa întreprinzi.

  1. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri  esențiale în demararea unei afaceri.

Identificarea cu acuratețe a ceea ce ne dorim să facem, apoi identificarea oportunitații de business și ulterior punerea la punct a unui plan de afaceri.

Curiozități studenți UPB:

  1. Ce v-a determinat să deveniți antreprenor? Nu aveați alte optiuni din partea facultății pe care ați urmat-o sau nu vă mai atrăgea la fel de mult ceea ce ați optat pentru prima oară ?

Nevoia sau dorința de a experimenta cât mai multe în viata mea și de a nu fi limitat.

  1. Cum alegi și cum realizezi strategia de cultură organizațională?

Strategia ia naștere în urma viziunii asupra proiectului celui care deține afacerea/fondatorului, care apoi se transmite sub forma culturii organizaționale, și se mentine atât timp, cât angajații sunt permanent ținuți la curent cu viziunea fondatorului afacerii sau a celui care deține afacerea.

  1. Care a fost cel mai greu moment din evoluția profesională, cum ai trecut peste?

Criza financiară din 2009. M-a luat pe nepregatite pentru că nu avusesem o astfel de experiență, până atunci. Dar, ca orice criză, m-a învațat să ma reinventez și mi-a arătat ce trebuie să îndrept, să ma readaptez și să-mi schimb gândirea.