Întrebări UPBizz:

  1. Cum te descrii în câteva cuvinte?

Ceea ce au dovedit faptele din viata mea este ca societatea recompenseaza rezultatele si mai putin munca, ca si cantitate de efort fizic si/sau intelectual.

De aceea prima mea grija intr-o situatie data este sa identific ce trebuie „sa livrez”, pana cand si care sunt specificatiile concrete a ceea ce se cere de la mine. As spune ca sunt focalizat sa livrez rezultate.

In al doilea rand cred cu tarie in faptul ca rezultatele trebuiesc obtinute intr-un mod etic, respectand legea, cerintele organizatiei din care fac parte si principiile de morala general acceptate in societate. In orice situatie ma aflu, o preocupare constanta pentru mine este dezvoltarea unui profil moral de integritate.

In al treilea rand consider ca este datoria mea constanta sa returnez in societatea o parte din experienta mea acumulata in acea societate si, de aceea, ori de cate ori sunt in situatia sa pot contribui pozitiv la un proiect social o fac cu placere.

  1. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?

Studentia este o perioada de formare si de dezvoltare individuala si cred ca gestiunea acestor caracteristici ale procesului de invatare ar trebui sa fie principala preocupare pentru orice student. Am absolvit prima facultate inainte de Revolutie (Electronica si telecomunicatii, specializarea tehnologia semiconductorilor) si, ulterior, studiile postuniversitare le-am finalizat la ASE, programul MBA Romano-Canadian, specializarea „Finante”.

Desi au fost doua experiente de invatare in doua perioade complet diferite ele au avut in comun dorinta de a experimenta si pune in practica procese noi, aducatoare de plus-valoare; cautarea si experimentarea „noului” au fost o constanta a vietii in studentie (am participat la congrese stiintifice cu lucrari de specialitate impreuna cu mentorii si colegii mei, am scris articole in reviste de specialitate, in echipa cu alti colegi, am facut analize de bilant pe firme concrete si le-am recomandat actiuni de imbunatatire a performantei economice, etc.).

Iesirea din zona de confort si cautarea unor solutii noi la situatiile curente au fost o constanta a activitatii mele din perioada de student si, cred, un diferentiator pozitiv important.

Privind retrospectiv si facand un exercitiu mental al  retrairii acelei perioade, probabil ca as incerca sa imi stabilesc obiective de viata si profesionale cat mai devreme in timp; apoi as fi mai selectiv in a aloca energie mai multa pe lucrurile „care conteaza” in atingerea acelor obiective, pentru ca nu toate proiectele si actiunile participa cu aceeasi importanta la obtinearea rezultatelor dorite.

Si, cu siguranta, as cauta sa socializez mai mult, in limite rezonabile, si sa imi construiesc o „lume de persoane cunoscute” cu care sa pot colabora in orice moment pentru atingerea obiectivelor mele.

  1. De ce antreprenor și nu salariat?

Pentru mine evolutia de la salariat la antreprenor s-a produs oarecum natural, dupa ce am atins o maturitate profesionala demonstrata prin rezultate. Nu am avut mereu ca obiectiv de viata sa devin antreprenor si am trecut in activitatea de consultanta de afaceri atunci cand am simtit ca exista o valoare pe care o pot aduce in piata si care valoare are un caracter distinctiv (poate actiona ca diferentiator pozitiv).

Cred ca ceea ce conteaza cu adevarat este sa desfasori acea activitate care iti aduce satisfactie personala si te face sa te simti implinit, indiferent in ce calitate o faci. Deasemenea, sunt de parere ca cel mai natural este sa deschizi o activitate proprie intr-un domeniu in care ai demonstrat rezutate si cel mai probabil acest lucru se poate intampla dupa ce ai petrecut o perioada ca salariat.

Corporatiile multinationale sunt o buna scoala de business si, cine are posibilitatea sa „mai urmeze o facultate intr-o corporatie” lucrand 5-7 ani, va acumula o experienta profesionala importanta si va capata o structura mentala care, cu siguranta, vor contribui la rezultate in viata de antreprenor.

  1. Cum ai ales idea de afacere?

Am evoluat progresiv in functii de management si leadership intr-o corporatie multinationala, avand resposabilitati din ce in ce mai complexe, de la nivel de fabrica pana la nivel global.

Ideea de consultanta a venit natural, am vazut ca multe din firmele din Romania nu pun in practica procese specifice de management, procese care se dovesc a fi aducatoare de valoare.

De aici a pornit ideea a livra in piata din Romania servicii de consultanta in management pentru imbunanatirea performantelor proceselor operationale.

  1. Care au fost riscurile asumate la început?

Etapa de pornire este, prin definitie, o etapa caracterizata de riscuri; orice „salt in necunoscut” inseamna asumarea de riscuri…daca nu ar fi asa toata lumea ar face un lucru facil care sa aduca satisfactie, independenta si bani.

Cred sunt 3(trei) riscuri de care este util sa fim constienti pentru a identifica manifestarile lor dintr-o faza cat mai incipienta si sa dezvoltam actiuni de combatere a acestora.

  • Exista, pentru toate intreprinderile aflate la inceput, riscul de a subevalua efortul de a aduce noi clienti. Acest lucru duce la cresterea costurilor asociate cu activitatea de marketing si vanzarea produselor / serviciilor si poate duce la o presiune suplimentara pe sursele de finantare.
  • De obicei o firma abia lansata practica preturi mai mici decat concurenta pentru a patrunde pe piata. Acest lucru poate fi speculat de anumiti operatori economici care cer oferte fara nicio intentie de a dezvolta o relatia de afaceri cu firma noua ci doar pentru a pune presiune pe actualii furnizori cu un pret mai mic venit de la o firma noua. Aceasta situatie are un impact negativ asupra firmei noi deoarece, pe langa potentiala pierdere de business trebuie sa gestioneze si o crestere de costuri legate de procesul de vanzare.
  • Exista riscul potential ca, in etapa de lansare, o parte din parteneri si / sau relatii apropiate sa se reorienteze catre alte prioritati; in acest caz consecintele pot fi greu de gestionat, insemnand pierdere de competente, de resurse financiare si / sau umane care se recupereaza foarte greu.
  1. Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?

Este foarte important sa ai un mentor sau chiar mai multi. Este putin probabil sa ai in viata „un model in toate” dar este probabil sa poti invata de la mai multi oameni.

Este foarte potrivit sa stabiliesti cine sunt persoanele de la care poti invata si cu care sa interactionezi sau sa le urmaresti modul in care obtin performanta.

Un mentor poate fi si un autor; a citi cartile scrise de specialisti este un obicei care nu costa mult si care, in schimb, aduce un beneficiu foarte mare. Un program bine definit de lectura de specialitate este una din cele mai bune investitii.

  1. Ce era diferit după primul an de business?

Primul an a trecut foarte repede, a fost practic o expunere continua la provocari. Ceea ce a dovedit primul an a fost faptul ca adoptia serviciilor noastre de catre piata va fi mult mai dificila decat s-a preconizat initial. O solutie standardizata pe scara larga in corporatii pentru reducerea preturilor de achizitii (licitatia electronica on-line) nu a fost la fel de repede adoptata de piata interna; acest fapt a atras dupa sine necesitatea diversificarii portofoliului de servicii pentru a compensa atractivitatea mai scazuta pentru licitatiile electronice.

  1. Care a fost investiția inițială?

Totalul sumelor utilizate pentru dotari, chirii, costuri asociate proprietatii industriale, costuri operationale, costuri de marketing si promovare etc…s-au ridicat la aproximativ 20,000-30,000EURO.

  1. Ce înseamnă un eșec în afaceri?

Un esec poate fi defini in multe feluri…dar practic este o deviere negativa de la planul de afacere stabilit initial; fara a ma limita la lista de mai jos care este data pentru exemplificare, ar putea insemna:

  • Vanzari sub plan.
  • Costuri asociate dezvoltarii produselor pentru care nu exista cerere in piata.
  • Intarzieri (fata de plan) in obtinerea de venituri.
  • Incapacitatea de a stabiliza o echipa (de parteneri, colaboratori, salariati, etc.).
  • Ratari de livrari la clienti.

De cate ori experimentam necunoscutul (asa cum este cazul lansarii unei afaceri) exista sansa matematica ca un obiectiv sa fie atins sau nu fie atins. Ne ajuta sa mergem mai departe daca avem ”un plan B” care sa dea directia noua in situatia unei devieri de la planul initial (ce se intampla / ce voi face „daca”…).

Si, in orice caz, orice situatie, pozitiva sau negativa, este o oportunitate de invatare; ce este cu adevarat important este sa existe un progres in capacitatea noastra de a intelege realitatea obiectiva, de controla procesele de business si de a face in viitor lucrurile mai bine decat le-am facut astazi.

  1. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
  2. Stabilirea unui obiectiv SMART (Specific / Measurable / Achievable / Relevant / Time-bound).
  3. Alcatuirea planului de afacere care sa demonstreze matematic cum se ating obiectivele; in cel mai fin detaliu posibil.
  4. Implementarea disciplinata a planului; monitorizarea rezultatelor si corectarea devierilor de la plan.

Curiozități studenți UPB:

  1. Din punctul dvs. de vedere, care sunt cele mai importante calități ale unui antreprenor?
  • Sa aiba un scop clar / sa stie ce vrea de la viata si de la activitatile sale.
  • Sa nu renunte la scopul sau.
  • Sa invete permanent.
  • Sa traiasca in lumea reala.
  • Sa isi dezvolte permanent abilitatile de comunicare, vanzare si negociere.
  1. Cum a început totul? Cum v-ați descoperit pasiunea?

Am lucrat intr-o corporatie si am vrut sa vad in ce masura pot aplica fara suportul logistic al unei mari organizatii conceptele de management in piata din Romania. A fost o provocare sa vad cat depinde de mine si cat de organizatie obtinerea rezultatelor.

Ma simt motivat sa impartasesc din experientele pe care le-am trait in mediul international si, cred eu, sa contribui in acest fel la cresterea calitatii actului managerial al celor cu care lucrez.

  1. Care a fost cel mai greu lucru în dezvoltarea dvs.?

Sa renunt la perfectionism si sa accept ca nu toate lucrurile / actiunile au aceeasi importanta in realizarea obiectivului; sa devin eficace (sa fac lucrurile care trebuie)  si eficient (asa cum trebuie) si sa aplic regula 80-20 (Pareto) in realitatea curenta (20% din cauze produc 80% din efecte, acele 20% din cauze sunt critice in orice proces); sa invat sa deleg si sa accept riscurile delegarii.

  1. Ce sfat mi-ati putea da pentru a deveni antreprenor?
  • Sa finalizati studiile universitare – neaparat!.
  • Sa studiati domeniul in care vreti sa deschideti afacerea; urmariti cei mai buni performeri din domeniu si ganditi-va: de ce sunt ei cei mai buni?; cu ce puteti fi diferit de ei? Ce puteti face mai bine ca ei?
  • Asigurati-va resurse financiare pentru – 2-3 ani; in cazul in care afacerea nu performeaza sa puteti sa va mentineti nivelul de trai si sa dati alt curs preocuparilor DVS..
  • Sa testati ideea de afacere „In the background” inainte de a incepe sa alocati si consumati resurse importante.
  • Sa va asigurati (atat cat se poate) ca aveti partenerii si cunoscutii potriviti.
  • Sa nu presupuneti nimic; sa verificati si sa „masurati” continuu, sa aveti incredere in numere.