-
Cum te descrii în câteva cuvinte?
Sunt Laurențiu, am 45 de ani, sunt antreprenor din 2009, când am făcut primul business, un wine-bar. Îmi place mult să călătoresc, să experimentez locuri și gusturi noi, și de asemenea îmi plac independența financiară și proiectele noi.
-
Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?
În perioada studenției am lucrat din anul 2, în aeroportul Otopeni, la duty free, pentru a-mi asigura niște venituri. Încă din liceu, m-am identificat cu materiile favorite și m-am concentrat pe ele, nu am considerat că neapărat toate sunt utile, iar experiența de viață mi-a dovedit exact asta.
Ce folosesc însă și în prezent, la 20+ ani de la terminarea facultății sunt însă lucruri esențiale: limba engleză, computer skills, accounting (da, nu e sexy, însă nu poți face business fără elemente de baza de finance) dar și planning and budgeting, marketing.
Ce aș face diferit? Poate aș fi studiat mai atent anumite subiecte, încă din facultate, mai ales cele cu aplicabilitate imediată.
-
De ce antreprenor și nu salariat?
Pot spune că experiența mea este 50-50%, am fost din 2002, cam 11 ani angajat la diverse companii multinaționale, și tot 11 ani și s-au făcut în 2024 de când împreună cu Alexandru am fondat microberaria Zaganu.
Ambele experiențe sunt bune, din multinaționale am învățat enorm elemene de sales&marketing, finance, budgeting and planning, dar mai ales o structură de business care mă ajută și astăzi.
Din zona antreprenorială, am învățat cum e să lucrezi cu banii proprii, să îți asumi riscuri pe banii tăi (fără să ai în spate un colos internațional), cum să te împărți între business și viața personală, cum e să fii independent financiar, fără a aștepta salariul lunar de la o corporație. Am mai învățat, chiar dacă abia după câțiva ani, cum să te bucuri de timpul liber, de un program flexibil și de banii pe care îi produci din business.
-
Cum ai ales idea de afacere?
În 2013, când am pornit Zaganu, am pornit cu o idee clară încă de la început: să creăm un brand românesc autentic de la zero, și să dezvoltăm o piață inexistentă atunci, ca a berii artizanale românești, produsă după rețete proprii, produsă în cantități limitate.
Aveam cumva o frustrare personală că la noi nu există producători locali, care să producă bere bună, cu gust, diferită de monotonia berilor industriale. Așa că la inițiativa lui Alexandru, asociatul meu, am pornit proiectul în decembrie 2012, am găsit fabrică la Măneciu-Ungureni, am creat Zaganu, brandul și rețetele și ne-am lansat pe piață.
-
Care au fost riscurile asumate la început?
Încă de la început am știut că ne vom lupta cu toate multinaționalele din domeniul berii, care dețin peste 90% din piață. Am găsit însă clienți dispuși să încerce berile Zaganu, să ofere o bere și o experiență diferită clienților lor, să susțină producătorii mici, români. Cu mulți dintre clienții din 2013/2014 mai lucrăm și astăzi, lor le datorăm creșterea treptată a notorietății Zaganu.
-
Ai avut un mentor cu rol definitoriu în ceea ce faci astăzi?
Am avut pe parcursul carierei mulți oameni de la care am învățat enorm, m-au influențat pozitiv și cu care în legătură și astăzi. E important să înveți de la cei cu experiență, să petreci timp cu oameni mai deștepți ca tine, sau mai bine zis de la care ai ce să înveți, care te inspiră și te motivează să faci lucruri. De asemenea, și asta nu o spune multă lume, e foarte important să vezi și lucrurile cu care nu te indetifici, fie că vorbim de strategie, de etică, de stil de management, etc, pe care nu vrei să le aplici în business-ul tău.
-
Ce era diferit după primul an de business?
În 2013 când am început nu exista noțiunea de bere artizanală, deși mai erau fabrici mici, noi am fost cei care am scris pe sticlele de Zaganu – bere artizanală și am creat astfel o piață. Încet, încet, după munca noastră de pionierat, au apărut alți colegi micro-berari, ajungându-se înainte de pandemie la peste 60-70 de microberarii în România, un record până în ziua de astăzi.
Acum, 11 ani mai târziu, lucrurile arată cu totul altfel, avem baruri specializate pe craft beer, inclusiv barul nostru de pe Calea Victoriei 91-93, numit desigur, Zaganu. Avem magazine de specialitate cu bere artizanală românească și lanțurile intrnationale de super/hypermarket au pe rafturi bere artizanală românească.
Pandemia și războiul au afectat grav micro-industria în care activăm, unele fabrici de bere artizanală s-au închis, altele sunt în conservare, însă noi mergem mai departe, continuăm misiunea noastră de revitalizare a industriei berilor artizanale românești.
-
Care a fost investiția inițială?
Am pornit cu o investiție inițială de 250,000 euro, în primul an, iar apoi am continuat retehnologizarea fabricii de la Măneciu-Ungureni an de an, pentru a eficientiza activitatea.
-
Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Eșec înseamnă, din perspectiva mea să nu încerci deloc, să nu lupți pt visele tale, să depui armele, să te complaci și să te resemnezi.
Altfel, pot apărea obstacole, crize, probleme temporare ce necesită rezolvare, iar din experiența noastră, în business, asta e cam singura constantă, faptul că genul asta de lucruri vor apărea inevitabil. Atitudinea cu care privești aceste „hopuri” cred că determina dacă un business va deveni succes sau un eșec.
-
Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri esențiale în demararea unei afaceri.
- Primul lucru este să îți placă domeniul și să fii pasionat de zona în care vrei să deschizi un business, să ai multă determinare și perseverență. Am văzut oameni care au făcut doar pt că e cool sau „pare că aduce mulți bani”, însă au eșuat.
- Înțelegerea pieței în care vei lucra, concurența și diferențierea pe care produsul/serviciul tău îl aduce.
- Cunoștințe de baza de contabilitate și business planning, înțelegerea unei balanțe/bilanț și profit&pierdere, cashflow. Dacă nu, lucrați cu cineva care stăpânește zona asta.
Sfatul asta e valabil și pentru alte zone – marketing, sales, producție, etc, un antreprenor nu le poate ști pe toate, nu e recomandat să le știe și să le facă pe toate, echipa să e esențială.
Curizități/întrebări de la studenți:
- Care crezi ca a fost momentul cel mai greu de când esti in antreprenoriat?
Momentul cel mai greu este întotdeauna începutul, când planifici, îți setezi niște obiective, treci de primul an în care pui produsul în piață. Înveți enorm în perioada aia, the hard way, de aceea recomand să stați de vorba și să primiți și să urmați sfaturi doar de la oameni de business, cu experiență validă, nu de la oameni care (deși poate bine intenționați) au zero experiență antreprenorială.
- Ai pornit singur sau ai asociați, cum crezi ca e mai bine, singur, sau cu asociați/parteneri?
Cred că e foarte important cu cine te asociezi și cum pornești la drum, pentru că inevitabil vor fi pe drum și discuții și situații ce necesită rezolvare. De aceea, cred eu că e bine să existe principii de lucru, împărțirea sarcinilor și responsabilităților, dar și comunicarea clară a așteptărilor. Și mai cred că e bine să ai un asociat pe care să te poți baza, e destul de dificil să fii one-man show, e o părere personală.
- Care consideri ca au fost cele mai mari provocări în business ul tau?
Orice activitate de pionierat ca a noastră, cu Zaganu are riscurile și provocările ei. E bine să le știm dinainte, să studiem potențialul, înainte să investim. În cazul nostru, piață Horeca, contractele de marketing/exclusivitate făcute de companiile mari cu clienții au fost și rămân principala piedică în a distribui berile noastre artizanale.
- Ai accesat credite/finanțări?
Da, în momentul în care fondurile proprii s-au terminat, am accesat finanțări multiple de la bănci, apoi IMM invest pe perioada pandemiei, sunt toate foarte utile în a asigura cash-flow-ul în business, mai ales în perioadele de extra-sezon.